• Apotea/

Morgongåva Företagspark utökar och ett nytt klimat-neutralt logistikcenter byggs för Apotea

Apotea.se, Sveriges enda renodlade nätapotek, expanderar ytterligare. Hyresavtal har tecknats med Morgongåva Företagspark om ett nytt logistikcenter i Morgongåva om totalt 38 000 kvm.

”Vi expanderar snabbt och har redan vuxit ur vårt nuvarande logistikcenter i Morgongåva på 5 000 kvm, som stod klart så sent som 2014. För att möjliggöra en fortsatt tillväxt väljer vi därför att mer än sjufaldiga våra ytor”, säger Pär Svärdson, vd för Apotea.se.

Apotea.se har tecknat ett nytt 12-årigt hyresavtal och fastigheten kommer bland annat att utrustas med en solcellsanläggning på 15 000 kvm, med en planerad kapacitet på cirka 1,5 miljoner kWh om året.

”Byggnaden har tydlig miljöprofil och vi kommer att ha Sveriges största solcellsanläggning på ett tak. Vårt mål är att vara klimatneutrala och att all energi som förbrukas vid logistikcentret ska vara egenproducerad”, säger Pär Svärdson.

Apotea har idag cirka 250 anställda i Morgongåva och är den största arbetsgivaren i kommunen. Det nya logistikcentret skapar förutsättningar att kunna erbjuda ytterligare arbetstillfällen, något som kommunen ser mycket positivt på.

”Heby kommun är fantastiskt glada över att E-handeln i Morgongåva växer i rekordfart, med ett mycket tydligt fokus på hållbarhet. Nya jobb skapas och det ger fler människor försörjning och frihet. En hisnande utveckling med många positiva effekter som byggande av bostäder, ökad lokal handel och service samt ett starkt och varmt engagemang av ortens föreningsliv”, säger kommunstyrelsens ordförande Marie Wilén (c). Morgongåva Företagspark har nu köpt mark av kommunen för att bygga den största företagslokalen i Heby kommuns historia. Vi ser fram emot ett gott samarbete med alla företag som involveras. Denna satsning skapar förutsättning för tillväxt och välfärd i Heby kommun.

”Apoteas behov av en ny lokal är en angelägenhet för hela bygden och vi är glada att kunna erbjuda dem möjligheten att växa vidare här i Morgongåva. Den nya jättebyggnaden kommer att bli 120 gånger 250 meter, delvis i två plan och med en takhöjd på tio meter”, berättar Henrik Lindley, vd för Wallägda Morgongåva Företagspark.

Företag med e-handelsverksamhet i Företagsparken är Adlibris.se, Apotea.se, Babyland.se, Bamba.se, CDon.com, Delitea.se, Discshop.se, Happyyachting.com, Köketsfavoriter.se, Odla.nu och Roligaprylar.se.
Morgongåva Företagspark ägs av finansmannen och entreprenören Anders Wall.

Pär Svärdson, vd Apotea.se, tel. 070-497 42 37, e-post: par@apotea.se

Henrik Lindley, vd Morgongåva Företagspark, tel. 076- 104 82 14, e-post: henrik.lindley@domarbo.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Apotea.se har det största sortimentet, över 12 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till knappt en miljard 2016. Apotea.se har närmare 300 anställda. För mer information se: apotea.se.

Om Morgongåva Företagspark
När den närmare 100-åriga epoken av tillverkning av lantbruksmaskiner upphörde i Morgongåva gick finansmannen och Hebybon Anders Wall in och förvärvade Företagsparken tillsammans med ytterligare lokala affärspartners. Succesivt har inriktningen på Företagsparkens hyresgäster kommit att bli e-handelsverksamhet. All lokalyta är uthyrd och ytterligare ytor iordningställs löpande. De största hyresgästerna är Bonnierägda Adlibris-gruppen och Apotea. Med den pågående utbyggnaden för Apotea fördubblas den totala lokalytan i Företagsparken till ca 75 000 kvm och Företagsparken befäster sin position som ett av landets främsta e-handelscentra med en förväntad försäljningsvolym 2017 på över tre miljarder kronor.