Pär Svärdson vinner SvD Affärsbragd 2017

Pär Svärdson, vd och grundare av Apotea och tidigare Adlibris har av Svenska Dagbladet utsetts till vinnare av SvD Affärsbragd 2017. Priset och bragdmedaljen överlämnades på måndagskvällen av prins Daniel vid SM för Ung Företagsamhet i Stockholm.

Juryns motivering lyder:

”Med en känsla för kundens bästa närmast hjärtat och med modet att utmana en etablerad bransch har årets vinnare gjort en lika viktig som framgångsrik välgärning – en insats där e-handeln blev rätt medicin.”

Det är fjärde året i rad som SvD Affärsbragd delas ut. Priset instiftades 2014 av Svenska Dagbladet för att uppmärksamma svenskt entreprenörskap. SvD vill med priset lyfta fram entreprenörer som utmärkt sig utöver det vanliga och inspirerar andra att våga satsa på sina företagsidéer.

"Att tilldelas hederstiteln SvD:s Affärsbragd är något jag sätter stort värde på och framförallt är det oerhört smickrande att bli framröstad av SvD:s läsare och jury i konkurrens med några av landets skickligaste entreprenörer" säger Pär Svärdson.

”En tveklöst värdig vinnare som utmanar befintliga strukturer och samtidigt ökar kundnytta och skapar värden för samhället i stort”, säger Björn Jansson, vd Carnegie och medlem i juryn.

Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätbaserade apotek, Apotea. Apotea väntas i år passera en miljard kronor i omsättning. Bara under det första kvartalet i år ökade försäljningen med 62 procent till 338 Mkr. Företaget har över en miljon kunder och ett nytt lager med distributionscentral på 38 000 kvadratmeter håller på att byggas i Morgongåva i Heby kommun.

Pär Svärdson var även med och startade nätbokhandeln Adlibris år 1997 och var bolagets vd under många år.

Vinnaren av SvD Affärsbragd utses genom att tidningens läsare får rösta fram finalister. Därefter utser en jury vem som ska belönas med bragdmedaljen. Tidigare års vinnare är Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden (2014), Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon (2015) och Jessica Löfström, vd och grundare av Expandera Mera (2016).

Pär Svärdson, vd, apotea.se, telefon: 070-497 42 37, e-post: par@apotea.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Apotea.se har det största sortimentet, över 12 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till 968 Mkr 2016. Apotea.se har närmare 300 anställda. För mer information se: apotea.se.