Snabbväxande apotea.se etablerar sig på Lidingö och nyanställer

Apotea.se växer rekordsnabbt. För att kunna erbjuda en ännu bättre recepttjänst öppnar man inom kort i en ny lokal på Lidingö, utanför Stockholm. Inledningsvis kommer närmare 20 personer att rekryteras, varav merparten farmaceuter.

”Vi har inga planer på att lämna Morgongåva, tvärtom, men det har varit svårt att rekrytera tillräckligt med farmaceuter i regionen samtidigt som den receptbelagda delen av vår verksamhet växer snabbt. Vi får väldigt många spontanansökningar från farmaceuter som vill arbeta hos oss i Stockholm och därför tog vi beslutet att skapa jobb där efterfrågan fanns”, säger Pär Svärdson, VD för apotea.se.

Försäljningen har de senaste tre åren mer än niofaldigats till 968 Mkr ifjol. För att möjliggöra en fortsatt snabb expansion har apotea.se beslutat att starta verksamhet även på Lidingö. Det är den första etableringen utanför Apoteas distributions- och logistikcenter i Morgongåva i Uppland.

Apotea.se har tecknat avtal med FastPartner om en lokal på drygt 700 kvm i Dalénum, AGA:s gamla lokaler på Lidingö. I lokalen, som blir ett komplement till verksamheten i Morgongåva, kommer man enbart att hantera receptbelagda beställningar, och fullt utbyggd har man kapacitet att hantera nästan 2500 order per dag.

Apotea.se har för närvarande närmare 40 farmaceuter anställda i Morgongåva samt 60-talet farmaceutstuderande som arbetar helger. Och nu ska man bli ännu fler. I ett första skede ska 10-20 farmaceuter anställas för placering på Lidingö. På sikt kan det bli aktuellt med flera.

Inflyttning sker den 1 april och Pär Svärdson räknar med att verksamheten ska komma igång strax därefter.

”Vi har valt Lidingö av flera skäl. Det ligger bra till kommunikationsmässigt. Vi vet också att det finns många farmaceuter som idag arbetar på annat håll som kan vara intresserade av att arbeta här. Dessutom kallar sig Lidingö passande nog för Hälsans ö”, säger Pär Svärdson.

Pär Svärdson, VD apotea.se, tel 070-4974237, mail: par@apotea.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Apotea.se har det största sortimentet, över 12 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till 968 Mkr 2016. Apotea.se har närmare 300 anställda. För mer information se: apotea.se.