Stark tillväxt för Apotea under första kvartalet

Apotea, Sveriges största nätapotek, redovisar nytt rekordkvartal. Försäljningen ökade med ca 40 procent till 470 miljoner kronor årets första tre månader. Sammantaget levererades 1,5 miljoner försändelser under perioden, vilket också var en ny toppnotering.

”2018 har börjat mycket bra. Vi ser en fortsatt god tillväxt av nya kunder och ser fram emot att komma på plats i vår nya logistikfastighet så att vi kan växla upp ytterligare. Vårt försäljningsmål för helåret på 2 miljarder kronor ligger fast”, säger Pär Svärdson, vd för Apotea.

Försäljningen under januari-mars på 470 miljoner kronor var en ökning med 131 miljoner jämfört med det första kvartalet 2017 och mer än en fördubbling jämfört med samma period 2016.

Antalet försändelser ökar också kraftigt. Den 3 april, noterades ett nytt rekord när Apotea levererade hela 30 347 paket på en dag.

”Att skicka ut över 30 000 paket på en enda dag är verkligen en drömgräns som passerats”, säger Pär Svärdson.

I mars invigdes Apoteas nya logistikcenter i Morgongåva på 38 000 kvadratmeter, vilket innebär att lagerytan mer än sjufaldigas. Arbetet med att flytta verksamheten till det nya logistikcentret beräknas vara genomfört under maj månad.

Även antalet anställda ökade under kvartalet. Apotea har i dag cirka 430 anställda, vilket är en ökning med 30 personer sedan årsskiftet.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Pär Svärdson, vd Apotea, tfn 070-4974237, e-post: par@apotea.se

Om Apotea.se
Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet, med tillstånd av Läkemedelsverket. Apotea.se har det största sortimentet, över 13 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt Handels Utredningsinstitut, HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till 1,5 miljarder kronor 2017. Apotea.se har cirka 430 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se: apotea.se