59 procent färre plastpåsar på Apotek Hjärtat

Användningen av plastpåsar har minskat med 59 procent sedan Apotek Hjärtat för ett år sedan började ta betalt för påsarna. Det innebär en minskning av plaståtgång på 65 ton, vilket är tio miljoner färre plastpåsar.

För ett år sedan började Apotek Hjärtat ta betalt för sina plastpåsar och övergick samtidigt till påsar av förnybar sockerrörsplast. Syftet med initiativet var att minska användningen av plastpåsar.

- Användningen av plastpåsar har mer än halverats, vilket är ett resultat över förväntan. Vi uppskattade att var femte kund skulle tacka nej till en påse, men istället har mer än varannan påse försvunnit. Det är fantastiskt att se hur det går att öka medvetenheten kring miljöfrågor, att vi tillsammans med våra kunder kan bidra till ett förändrat beteende i en positiv riktning och i och med det en bättre miljö, säger Hanna Flygar, miljöchef på Apotek Hjärtat.

Delar av intäkterna från plastpåseförsäljningen går till ett initiativ inom Naturskyddsföreningen med fokus på miljöpåverkan och läkemedel.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52