Apotek Hjärtat får branschens bästa e-handelsleveranser

Som första apotekskedja lanserar Apotek Hjärtat Shipwallet, en ny smartare fraktlösning för en bättre kundupplevelse och förenklade leveranser i e-handeln. Till årsskiftet kan dessutom en miljon hushåll få sin beställning levererad fram till dörren samma dag, genom att ett samarbete inleds med transportföretaget Budbee.

– Vi strävar hela tiden efter att göra vardagen enklare för våra kunder, såväl i våra fysiska butiker som i vår e-handel. Samarbetena med startupföretagen Shipwallet och Budbee är ett led i vår satsning på att erbjuda den bästa köpupplevelsen i kategorin, säger Christina Ericsson, chef digitala kanaler, Apoteket Hjärtat.

Shipwallets fraktlösning bygger på en algoritm som skräddarsyr leveransalternativ utifrån  olika parametrar – bland annat kundens köphistorik online, produktkategori och vanliga leveransönskemål i kundens område. Kunderna får också i betydligt större utsträckning möjlighet att välja utlämningsställe, leveranshastighet och fraktbolag. Ett av dessa fraktbolag är Budbee som knyter samman distributionsfirmor med företag och levererar kundens beställning ända fram till dörren.

– Innan årsskiftet kommer vår hemleveranstjänst att förbättras ytterligare genom ett samarbete med Budbee. Närmare en miljon hushåll kan se fram emot möjligheten att få sin beställning levererad till sin dörr redan samma dag. Med nya lösningar säkerställer vi att kunderna får en bra och personlig service hela vägen hem, avslutar Christina Ericsson.

Redan idag får Apotek Hjärtats e-handelskunder sina beställningar skickade utan kostnad hem till dörren, eller till närmaste utlämningsställe. De som vill kan också välja att hämta sin beställning på något av kedjans närmare 400 apotek. Apotek Hjärtats hemgaranti omfattar inte bara receptbelagda varor utan allt som ingår i vårt sortiment, från egenvård och hygienprodukter, till skönhets- och hudvård.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52