Mikael från Växjö vinnare i SM i Plankan 2016

Apotek Hjärtat har under hösten arrangerat uttagningar till ett svenkt mästerskap i den klassiska träningsövningen ”plankan”. Efter en rafflande final den 29 oktober stod det klart att Mikael Bergqvist från Växjö är bäst i Sverige på plankan. I finalen stod Mikael i postitionen i 25 minuter, men under kvalet stod han i hela 40 minuter.

I syfte att inspirera till en hälsosam livsstil har Apotek Hjärtat under hösten arrangerat uttagningar till SM i Plankan. Kvalomgångarna har anordnats i Stockholm, Göteborg och Malmö med stort engagemang från deltagare runt om i landet.

Den 29 oktober var det dags för final i Mall of Scandinavia. Den som gick vinnande ut ur finalstriden var Mikael Bergqvist som stod i hela 25 minuter och en 1 sekund – 15 minuter kortare än den kvaltid han satte under uttagningen i Göteborg.

– Vi hade räknat med en spännande och jämn final eftersom många av de bästa tiderna i kvaltävlingarna låg väldigt nära varandra. Precis som i kvalet blev det en särskilt jämn kamp mellan vinnaren Mikael och andrapristagaren Kent. Det har varit fantastiskt att se hur hårt deltagarna har kämpat för att utmana sig själva i tävlingen, säger Karin Andrén, kategorichef på Apotek Hjärtat.

Fyra deltagare gjorde upp i finalen där andraplatsen kneps av 70-åriga Kent Carlenäs från Spånga, som stod i 21 minuter och 48 sekunder.

Vinnaren Mikael Bergqvist belönas med en hälsoresa och titeln Mästare i Apotek Hjärtats SM i Plankan, 2016.

Läs mer om SM i Plankan här: https://www.apotekhjartat.se/om-oss/sm-i-plankan-2016/

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52