Parfymfria veckan 5-11 november - Åtta av tio kan tänka sig att byta till parfymfria produkter

En fjärdedel av svenskarna uppger att samtliga skönhetsprodukter de använder innehåller parfym. Samtidigt kan åtta av tio tänka sig att välja oparfymerade varianter om alternativet finns. Det visar en Novus-undersökning som Astma- och Allergiförbundet genomfört tillsammans med Unga Allergiker och Apotek Hjärtat i samband med Parfymfria veckan.

Syftet med Parfymfria veckan är att sprida kunskap om doftöverkänslighet och lyfta vikten av att visa hänsyn till omgivningen. Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen anger att de upplever besvär av dofter och sex procent har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet.

Tre av fyra använder parfym varje vecka eller dagligen
Enligt Novus-undersökningen använder 75 procent av befolkningen parfym varje vecka eller dagligen. En fjärdedel säger också att samtliga av deras hår- och hudvårdsprodukter innehåller parfym. Var femte kvinna använder mellan 6-15 skönhetsprodukter varje dag. Två tredjedelar av männen använder 1-5 produkter dagligen.

– För den som är doftöverkänslig innebär det stora problem när så många människor använder parfym och parfymerade produkter dagligen. För den doftöverkänsliga betyder det i praktiken att man måste undvika situationer där parfym kan tänkas förekomma. Därför vill vi uppmana fler att reflektera över om de verkligen måste använda doftsatta produkter i så hög utsträckning, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och Allergiförbundet.

Endast tolv procent av unga tycker det är viktigt att deras produkter är parfymerade
Samtidigt som undersökningen visar att parfym och parfymerade produkter används i hög utsträckning, tycker endast 19 procent att det är mycket eller ganska viktigt att deras makeup samt hud- och hårvårdsprodukter är doftsatta. I den yngre åldersgruppen (18-29 år) uppger endast tolv procent detta. Åtta av tio kan tänka sig att välja parfymfritt om de skönhetsprodukter de använder idag fanns som oparfymerade alternativ.

– För oss som apotekskedja är det viktigt att hela tiden jobba med att utveckla fler parfymfria produkter för att kunna erbjuda alternativ till det parfymerade sortimentet. Under Parfymfria veckan vill vi, tillsammans med Astma-och Allergiförbundet och Unga Allergiker, sprida kunskap om doftöverkänslighet och lyfta det parfymfria sortimentet för att fler ska kunna visa hänsyn till sin omgivning, säger Annika Svedberg, chefsapotekare, Apotek Hjärtat.

Parfymfria veckan pågår 5-11 november i hela landet.

Om undersökningen:
Genomförd via webbenkäter av Novus på uppdrag av Astma- och Allergiförbundet, Unga Allergiker och Apotek Hjärtat. Totalt har 1 055 respondenter svarat i målgruppen 18-79 år. Genomförd under perioden 20-26 september 2018.

Fakta doftöverkänslighet
Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen anger att de besväras av dofter/kemikalier och sex procent har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet, SHR. Läs mer på https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/doftoverkanslighet/

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52