Apoteket efterlyser Sveriges kyssgladaste par

Som ett led i sin tandvårdskampanj söker Apoteket nu ett par som vill försöka slå världsrekordet i längsta kyss. Världsrekordförsöket är en del av Apotekets kommande tandvårdskampanj med målet att öka kunskapen om förebyggande tandvård.

Apoteket inleder nu en kampanj för att öka svenska folkets kunskap om förebyggande tandvård. Otillräcklig tandvård är ett folkhälsoproblem som kan leda till både stort besvär och höga kostnader för den enskilda. Tandvården kostade enligt Socialstyrelsen drygt 18 miljarder kronor under 2003. Den senaste tiden har även tandläkarnas höga priser diskuterats och att var tredje person inte anser sig ha råd att gå till tandläkare. De vanligaste tandvårdsproblemen är plack och karies, som i förlängningen kan leda till tandlossning. – Världsrekordförsöket i längsta kyss är ett sätt för oss att fokusera på vikten av att sköta sina tänder. Kyssar är ju ett sammanhang där munhygien är A och O, säger Anders Carlsten, forskningschef på Apoteket. Via annonser i media uppmanar Apoteket alla intresserade att anmäla sig samtidigt som man letar aktivt på stan för att hitta det bäst lämpade paret. Det utvalda paret får egna tränare från Apoteket som ska hjälpa dem att få sina munnar i trim. Paret får lära sig allt ifrån tandtrådsteknik till fluorsköljning. Träningen pågår fram till dagen för rekordförsöket och är uppdelad i lektioner som allmänheten kommer att kunna ta del av. Världsrekordet för längsta kyss är på 30 timmar, 59 minuter och 27 sekunder och sattes den 5 december 2001 av ett par från New Jersey, USA. Apotekets världsrekordförsök kommer att hållas på Alla Hjärtans Dag den 14 februari. Mer information om Apotekets tandvårdskampanj kommer finnas på www.apoteket.se, där det också fortlöpande kommer att finnas information om världsrekordförsöket. Presskontakter Anders Carlsten, Forskningschef, Apoteket AB, 031-775 42 51, 070-625 63 72 Thony Björk, Informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, Pressekreterare, Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58