Koll på pollen med Apoteket

Våren är på gång och väcker blandade känslor – särskilt bland pollenallergikerna. Tack vare hälsotjänsten Apotekets Allergikoll, appen Pollenkollen och allergitabletter kan Apoteket ge lindring i besvärliga tider av rinniga näsor och kliande ögon.

En pollenallergiker upptäcker ofta våren före någon annan; dock oftast inte på det mest positiva sättet. Bara i Sverige finns drygt 2 miljoner pollenallergiker[1]. Apoteket har tagit fram en rad tjänster och produkter för att lindra de mest besvärliga symptomen och du får personliga råd om behandling av allergiska besvär.

– Med hälsotjänsten Apotekets Allergikoll kan du få koll på eventuella allergier mot hund, katt, pollen och dammkvalster. Skulle det visa sig att du är just pollenallergiker, har vi tagit fram appen Pollenkollen som snabbt visar den aktuella pollenprognosen för just ditt område, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket.

Apotekets Allergikoll kostar 450 kr och finns på cirka 100 utvalda apotek över hela landet. Appen Pollenkollen är gratis och finns tillgänglig för både iPhone och Android.

Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 070-590 28 93

INFORMATION

Om Apotekets Pollenkoll för smartphone

Med Apotekets Pollenkoll i din smartphone ser du hur pollenprognosen ser ut för de närmaste dagarna, utifrån var du befinner dig.Tjänsten är gratis.

Om Apotekets Allergikoll
Apotekets Allergikoll är till för vuxna och barn över 12 år med målsmans samtycke. Testet är kvalitetssäkrat och ger svar med 97 procents säkerhet jämfört med en vanlig laboratorieanalys. Ett enkelt blodprov tas i fingret, och efter tjugo minuter får du ett resultat som anger vilket, eller vilka, allergener du reagerar mot.

Pris: 450 kr

Tid: 20 minuter. Ring kundservice 0771-450 450 för att kontrollera tillgängligheten på ditt apotek.

[1] Källa: Astma- och Allergiförbundet

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och våra lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg.

Taggar: