Kondomförsäljningen ökade med 4,5 procent

Pressmeddelande, Internationella aidsdagen 1 december 2004

Försäljningen av kondomer har ökat med 4,5 procent under perioden februari - september i år, jämfört med motsvarande period under 2003. Samtidigt ökar antalet hivpositiva markant. Den samlade försäljningen av kondomer uppgick till 749 000* mellan 1 februari t o m 30 september 2004, en ökning med 4,5 procent jämfört med motsvarande period år 2003. – Vi har arbetat för att öka medvetenheten kring vikten av säker sex och det är glädjande att kondomförsäljningen ökar, säger Thony Björk, informationsdirektör på Apoteket. Under året har Apoteket i sina butiker bedrivit en kampanj för säker sex och informerat om varför man bör skydda sig. Smittskyddsinstitutet anger att antalet nydiagnostiserade hivpositiva ökade med 42 procent under första halvåret 2004, jämfört med motsvarande period 2003. Under årets första sex månader nyupptäcktes 216 fall av HIV-infektion i Sverige. – Antalet hivpositiva i Sverige ökar i alla grupper. Det enda säkra sättet att skydda sig är med kondom. Det visar på vikten av det informationsarbete för säker sex som vi och bland annat Smittskyddsinstitutet och RFSU bedriver, säger Thony Björk. Till och med juni 2004 har totalt 6 503 hivpositiva registrerats i Sverige. * Källa AC Nielsen. Avser försäljning i dagligvaruhandel (butiker på över 100 kvm), servicehandel och på apotek. Presskontakter Thony Björk, Informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, Pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Vill du ha apotekets pressinformation direkt i din e-post? Skicka ett mail till: pressinfo@apoteket.se. Vill du inte längre ha Apotekets pressinformation skicka ett mail till pressinfo@apoteket.se och skriv ”avsluta” i ärendefältet.