AppSpotr Asia slår snart upp portarna i Hong Kong

AppSpotr har tillsammans med Novel Unicorn inlett processen att registrera det gemensamägda bolaget AppSpotr Asia samt öppna kontor i Hong Kong.

Via bolaget AppSpotr Asia kommer fokus vara att bearbeta den kinesiska och asiatiska marknaden. Inledningsvis handlar det om att starta upp dialog med de partners som Novel Unicorn och AppSpotr identifierat som viktiga för att lyckas lansera AppSpotr.com framgångsrikt i Kina. Målet är att skriva avtal med bl a lokala betalningsleverantörer och större institutionella partners som kan verka som återförsäljare / säljpartners av appspotr.com mot egna kunder.

Novel Unicorn har också inlett samtal med inkubatorn Cyberport om att förlägga AppSpotr Asias kontor där. Cyberport är flaggskeppet och hubben för Hong Kongs digitala tech industri med över 900 techbolag på plats och ägs och drivs av kinesiska staten. Att lokalisera AppSpotr Asia i denna smältdegel för tech industrin i Kina kommer skapa goda synergier för AppSpotr.com lansering i Kina.

När AppSpotr Asia är registrerat och operativt samt kontoret öppnat på Cyberport kommer AppSpotr AB efter sommaren skicka ner personal för att bemanna kontoret på plats. Samt påbörja marknadsarbetet tillsammans med Novel Unicorn. Förutom marknadsaktiviteter inleds också arbetet med partnern APPTUTTi för att etablera den tekniska infrastruktur och plattform som krävs för att AppSpotr.com skall fungera som tänkt inne i Kina.

Novel Unicorn deltar i finansieringen för Asien satsningen genom en riktad emission om 5 MSEK och registrering av denna emission påbörjas nästa vecka.

Kommentar från Patric Bottne, VD för AppSpotr AB:

”Vi har kommit igång bra tillsammans med Novel Unicorn och redan kickat igång flera aktiviteter. Vi har fått avtalet med APPTUTTi på plats, vilket är en förutsättning för oss att verka tekniskt inne i Kina, och inom kort öppnar vi kontor i Hong Kongs mest betydelsefulla techhub Cyberport. Det ger oss en bra fysisk plattform att verka ifrån marknadsmässigt. Kontaktnätet runt Novel Unicorn är mycket imponerande. Jag ser fram emot att börja åka på möten med partners i Kina efter semestern.”

AppSpotr demokratiserar apputvecklingen i hela världen genom en plattform som låter vem som helst bygga native iOS- och Android-appar utan förkunskaper i programmering. Användaren väljer enkelt den funktionalitet den behöver, skräddarsyr design och innehåll och publicerar sedan den färdiga appen till App Store och Google Play. AppSpotr har nio anställda och är baserade i Göteborg.