AppSpotr kommenterar förändringar i Apples App Store Review Guidelines

Apple har den här veckan meddelat företag som tillhandahåller appverktyg, bland annat AppSpotr, att appar byggda i deras tjänster kommer att omfattas av de nyligen uppdaterade riktlinjerna i App Store Review Guidelines. AppSpotr för nu en tät dialog med Apple för att genomföra de eventuella anpassningar som krävs. Satsningen i Kina och Asien påverkas inte.

I juni uppdaterade Apple sina riktlinjer för publicering i App Store. Punkt 4.2.6 i de nya riktlinjerna lyder: ”Apps created from a commercialized template or app generation service will be rejected.”

Appar producerade i AppSpotr har inte omfattats av punkt 4.2.6, men AppSpotr väljer ändå att pausa publicering av iOS-appar till App Store efter att Apple den 16 augusti lämnat besked om att de framöver kommer att omfattas. Enligt beskedet från Apple kommer redan publicerade appar inte att påverkas, de kommer att finnas kvar i App Store som vanligt, men nya appar byggda i AppSpotr kommer framöver inte att godkännas för publicering. Publiceringen av Android-appar påverkas inte.

Apples beslut grundar sig i att App Store sakta men säkert fyllts på med en stor mängd appar som genererats fram med andra verktyg än AppSpotr på ett spamliknande sätt. Detta vill man komma åt genom att ställa högre krav på appars unikhet i termer av funktioner, design osv.

Det finns olika sätt för AppSpotr att säkerställa efterlevnad av Apples ökade krav och bolaget utvärderar just nu internt vilken lösning som ska väljas. I detta arbete förs med Apple i både Sverige och i USA.

Kommentar från VD Patric Bottne:
”Vi anser att det i grunden är bra att Apple skärper sina regler kring publicering av appar. Det innebär att många appar av dålig kvalitet kommer försvinna och att högre krav ställs på framtagandet av appar. Fram till att Apple hörde av sig till oss har vi inte haft skäl att tro att Apples skärpning skulle gälla vår lösning då vi inte skapar appar på ett spamliknande sätt. Men även om Apple nu genomför en generell förändring, är vi helt övertygade om att appverktygen är här för att stanna även för iOS-appar och inte bara för Android.

Vi tolkar det som att Apple inte har något emot verktygen som sådana, de inser säkert att efterfrågan på att bygga appar utan att koda bara kommer att öka. Det de dock vill se är mer unika appar, både till funktionalitet och design, och därför ställer de nu högre krav på appverktygen att kunna leverera sådana appar. Det tycker vi är utmärkt! Vårt pågående arbete med SDK och API:er stödjer precis den utvecklingen.

Samtidigt har vi just nu fokus på att bygga vår affär i Kina och Asien där Android är den dominerande plattformen och iOS är en liten spelare. Så vi påverkas inte av Apples skärpta krav i vår dialog med de operatörer, telefontillverkare, banker och onlinetjänster i Kina som vi vill bygga affärer tillsammans med.”

AppSpotr demokratiserar apputvecklingen i hela världen genom en plattform som låter vem som helst bygga native appar utan förkunskaper i programmering. Användaren väljer enkelt den funktionalitet den behöver, skräddarsyr design och innehåll och publicerar sedan den färdiga appen till olika app butiker. AppSpotr har nio anställda och är baserade i Göteborg.