Apptus presenterar revolutionerande forskningsresultat

Apptus forskningsresultat har valts ut för att presenteras vid det ledande forumet för rekommendationsteknik, ACM RecSys i Hong Kong. På konferensen, som hålls mellan 12-16 oktober, möts ledande forskare inom rekommendationsteknik och världens främsta bolag inom bland annat e-handel för att presentera och diskutera framgångsrika forskningsresultat.

Apptus forskning kartlägger hur e-handlare går bäst till väga för att presentera produkter och öka sin konverteringsgrad. ACM RecSys kommitté har valt ut Apptus resultat som ett av 34 forskningsresultat som ska presenteras under konferensen. I kommittén som totalt granskat 143 artiklar finns förutom representanter från ledande universitet även experter från Google och dess Kinesiska motsvarighet – Baidu.

Apptus har bedrivit den uppmärksammade forskningen i samarbete med Bengt J. Nilsson, professor i datalogi vid Malmö Högskola. Forskningen har sett till den standard som finns inom e-handel när det kommer till att sortera och presentera produkter. I forskningen har Apptus metod Maximum Coverage Optimization jämförts med den vanligaste förekommande metoden för sortering inom e-handel, vilket är att presentera bästsäljarna i topplistan.

Forskningen har bedrivits för att främja utvecklingen inom e-handel och visa på hur effektfull rekommendationsteknik kan vara för att optimera e-handel.

Sälj hellre till fler än mer

Forskningen visar att e-handlare kan öka sin konverteringsgrad med 3-8 % genom att förändra sitt sätt att presentera produkter på. Den bästa strategin är inte alltid att presentera en topplista med bästsäljarna eftersom många av bästsäljarna ofta säljs tillsammans. Det är istället bättre att presentera andra produkter som tenderar att sälja mindre men intresserar fler. Genom att sälja till fler ökar man sina marknadsandelar och har därmed ökat sannolikheten för framtida försäljningar.

Möjliggör köptillfällen

Istället för att maximera försäljningen av en enskild produkt så är det viktigare att optimera möjligheterna för kunden att köpa något överhuvudtaget. Forskningen visar att en kunds totala värde för en butik optimeras av andra parametrar såsom produktrekommendationer och riktade kampanjer. För att optimera försäljning i e-handel är det första steget att öka antalet kunder som köper för att sedan skala upp deras ordervärde.

”Butiker som arbetar aktivt med att öka kundernas genomsnittliga orderstorlek, genom till exempel automatisk marknadsföring och personaliserade e-postutskick, kan öka sin försäljning ytterligare genom att använda vår nya sorteringsalgoritm för kategorisidor”, säger Mikael Hammar, Product Manager på Apptus Technologies och en av författarna till artikeln, Using Maximum Coverage to Optimize Recommendation Systems in E-Commerce.

För ytterligare information kontakta marknadsansvarig Tina Jensen på Apptus, 0701-66 41 07, tina.jensen@apptus.com

Om Apptus Technologies

Apptus Technologies tillhandahåller lösningar för e-handel och sök. Apptus självlärande teknik levererar relevant personaliserad information, enkelt, automatiserat och blixtsnabbt. Tekniken används idag av marknadsledande bolag och möjliggör bättre besöksstatistik och en ökad försäljning. Bolaget grundades i Sverige år 2000 och blev snabbt marknadsledande i Norden. Apptus har idag kunder i ett flertal regioner världen över, bland annat i Europa, Nordamerika och Australien. Mer information om Apptus finns på www.apptus.com.

Om ACM RecSys 2013

ACM Recommender System konferens är den främsta internationella forumet för att presentera nya forskningsresultat, system och tekniker inom området rekommendationssystem. RecSys sammanför de viktigaste internationella forskargrupper som arbetar med rekommendationssystem, tillsammans med många av världens ledande e-handelsföretag, de senaste åren har RecSys blivit den viktigaste årliga konferens för presentation och diskussion för forskning inom rekommendationsteknik. Mer information om ACM RecSys finns på www.recsys.acm.org/

Taggar: