Aptahem delårsrapport 2015-01-01 till 2015-09-30

Sammanfattning av delårsrapport

Tredje kvartalet (2015-07-01 – 2015-09-30)

• Rörelsens intäkter uppgick till 0 (0) KSEK
  • Resultat efter finansiella poster, -756 (0) KSEK
  • Resultat per aktie -0,16 (0) SEK
  • Likvida medel uppgick per 2015-09-30 till 5 653 (0) KSEK
  • Soliditeten uppgick per 2015-09-30 till 94,4 (100)%

Första nio månader (2015-01-01– 2015-09-30)

• Rörelsens intäkter uppgick till 0 KSEK
  • Resultat efter finansiella poster, -3 299 KSEK
  • Resultat per aktie -0,71 SEK

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Förhöjda doser av Apta 1 ger ingen utökad blödning jämfört med ledande konkurrent vilket är ett styrkebesked då en av de vanligaste biverkningarna från konkurrerade läkemedel är just en risk för en okontrollerbar blödningseffekt.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Under den första av två teckningsperioder för Aptahems teckningsoption av serie TO1 nyttjades 44 960 teckningsoptioner för teckning av lika många aktier. Aptahem tillförs därmed 404 640 kronor före emissionskostnader. Nästa och sista teckningsperioden pågår 25 januari – 5 februari 2016. 44 960 aktier kommer att registreras på Bolagsverket i slutet av oktober 2015. Efter registreringen uppgår aktiekapitalet till 1 070 824,323 kronor fördelat på 4 711 627 aktier.

VD Mikael Lindstam kommenterar

Vårt pre kliniska program har under perioden fortsatt enligt plan men vi har breddat programmet för att säkerställa att vi kan leverera ett så tydligt och klart underlag vi kan till den regulatoriska myndigheten. Bolaget samarbetar nu med 15-talet olika underleverantörer var och en experter på sina områden. Förståelsen om Apta 1's inverkan på koagulationsmekanismerna ökar stadigt vilket underlättar för bolaget att planera utvecklingsprocessen mer detaljerat och med det bli mer komplett i att sammanställa pre

kliniska säkerhetspaketet.

Den jämförande blödningsstudien var ytterligare en viktig milstolpe för bolaget och ett starkt bevis för Apta1's unika egenskaper. Fortsatta utvecklingssteg sker framför allt inom farmakologiska studier samt att utveckla en bioanalytisk metod som är hållbar mot de regulatoriska myndigheterna som inför de kliniska studierna.

Samarbetet med bolagets substanstillverkare fortskrider och bolaget kan konstatera att tillverkningskostnaden ånyo gått ner avsevärt med ytterligare större leveranser. Bolaget samarbetar nu med sagda substansleverantör samt en andra underleverantör med ta fram ett certifierat analysförfarande av Apta 1 som krävs vid GMP substanstillverkning.

Aptahems VD och management fortsätter träffa underleverantörer till det pre-kliniska och kliniska programmen och har sedan senaste rapporten knutit fem nya leverantörspartners.

VD deltog nyligen samt presenterade bolaget vid Sachs Biotech in Europe Forum for Global Partnering and Investments. Ett uppskattat top management event som återknöt gamla intressenter men även nytillkommande för Aptahems teknologi. Bolaget har även fortsatt odla sitt relationsskapande med potentiella forskningspartners.

VD har även varit ute och träffat aktieägare under hösten genom Aktietorgets Investerarträffar i Umeå, Uppsala samt Malmö. Det har varit mycket uppskattat att få direkt feedback från marknaden och VD och ledning ser fram emot att få träffas mer framöver. Bolaget kommer fortsatt utöka sin närvaro i Sverige men framför allt internationellt vid investerar och partner event.

Följ våra nyheter och anslagna närvaron på investerarträffar via Aktietorget och bolagets hemsida; www.aptahem.com

Mikael Lindstam

VD, Aptahem AB