Prekliniska studier indikerar stor potential för Aptahems läkemedelskandidat Apta-1

Aptahem har tillsammans med sin amerikanska samarbetspartner Hooke Laboratories i Boston genomfört prekliniska studier av läkemedelskandidaten Apta-1. Dess antiinflammatoriska effekter har jämförts med Dexametason, som är ett av de globalt mest föreskrivna läkemedlen mot inflammatoriska sjukdomstillstånd. Studierna tyder på att Apta-1 har en fördelaktig verkningsprofil och tydligt skiljer sig från referensläkemedlet.

Genomförda prekliniska studier på råtta visar att Apta-1 förmår hämma ett antal inflammatoriska faktorer, och  samtidigt ge en stark stimulerande verkan på vissa delar av kroppens egna antiinflammatoriska respons. Studierna visar även att Apta-1’s avsedda antiinflammatoriska effekter uppstår vid icke-toxiska doser (dvs dosnivåer som inte ger några biverkningar), vilket tydligt särskiljer Apta-1 mot referensläkemedlet som är förknippat med ett antal biverkningar inom sitt terapeutiska område.

– Det är glädjande att vi fortsatt erhåller bra data vid utvärderingen av Apta-1’s egenskaper, som är en viktig del i att uppfylla de regulatoriska kraven inför kommande kliniska studier. Det är också positivt att vi i djurmodell trots detta tidiga utvecklingsstadium och långt ifrån godkänt läkemedel kan se att Apta-1’s egenskaper tycks vara ett bättre alternativ till redan etablerade läkemedel mot inflammatoriska sjukdomstillstånd, kommenterar Mikael Lindstam, VD i Aptahem.

Aptahem fortsätter enligt tidigare kommunicerad plan med att utvärdera och dokumentera Apta-1’s verkningar för att uppfylla de regulatoriska kraven inför kliniska studier.

– Förenklat uttryckt kan man beskriva det som att det vi ser i studierna som genomförts är att Apta-1 verkar ha två betydelsefulla verkningsmekanismer; att motverka trombos samt hämma inflammation, säger Mikael Lindstam.

Om studierna
I studierna har läkemedelskandidaten Apta-1’s antiinflammatoriska egenskaper jämförts in-vivo med referensläkemedlet Dexametason, som är ett av världens mest föreskrivna läkemedel mot inflammatoriska sjukdomstillstånd. Studierna genomfördes i augusti-september 2016 av kontraktsforskningsbolaget Hooke Laboratories – ett oberoende professionellt laboratorium med säte i Boston USA. Studierna visar att Apta-1 hämmar de verksamma inflammatoriska signalfaktorerna samt starkt aktiverar kroppens egna antiinflammatoriska system vilket skiljer sig kvalitativt väsentligt från referensläkemedlet. Dessutom observerades Apta-1's effekter vid icke toxiska doser. En internationellt vedertagen statistisk försöksmodell och ett statistiskt säkerställt antal observationer har använts. Hooke Laboratories har inga intressen i Aptahem.

Aptahem utvecklar läkemedelskandidater för att behandla och förebygga sjukdomar som orsakar blockering av blodkärl, såsom djupventrombos, stroke eller hjärtsvikt. Trombos, även kallad blodpropp, är den medicinska benämningen på en ökad och ohälsosam koagulering av blodkroppar som orsakar mer än 30 procent av alla dödsfall i världen. Trombos uppkommer antingen genom genetiskt arv eller genom att trombosen uppstår i samband med en operation, ett trauma, på grund av medicinering eller genom att den drabbade lider av en sjukdom, t ex cancer. Bolaget innehar patent för Europa, Kina, USA och Kanada samt patentansökning i Indien.

Framåtriktad information

Denna meddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Verkligt utfall kan komma att avvika från det som beskrivs i detta pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Aptahem AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 september 2016.