AQ Group AB (publ) delårsrapport januari - juni 2017

Andra kvartalet, april – juni 2017
i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 25 % till 1 077 MSEK (860)
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 19 % till 74 MSEK (92)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) minskade med 22 % till 70 MSEK (91)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) 6,5 % (10,6)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 3 % till 79 MSEK (76)
  • Soliditeten uppgick till 60 % (60)
  • Resultat per aktie efter skatt minskade med 23 % till 3,20 SEK (4,18)

Sex månader, januari – juni 2017
i
 sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 25 % till 2 079 MSEK (1 661)
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 5 % till 161 MSEK (169)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) minskade med 2 % till 163 MSEK (167)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) 7,8 % (10,0)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade med 44 % till 94 MSEK (168)
  • Resultat per aktie efter skatt minskade med 3 % till 7,40 SEK (7,64)

Marknaden

Andra kvartalet är vårt 91:a kvartal i rad med vinst. AQ:s andra kvartal med en omsättning som överstiger en miljard. Den högsta omsättningen i koncernens historia. Vi har varje år sedan starten 1:a oktober 1994 dvs. under 22 år ökat omsättningen.

Vi är nöjda med tillväxten och kassaflödet är bättre än första kvartalet 2017 men vi är inte nöjda med marginalen (EBT) 6,5 %. Vi måste arbeta vidare med att förbättra marginalen.

Den organiska tillväxten för kvartalet var 10,1 % jämfört med 6,2 % andra kvartalet 2016.

Andra kvartalet 2017 har en marginalglidning nedåt, dels på grund av merkostnader i samband med ökande beläggning samt att vi inte har lyckats höja kundpriserna i samma takt som råvarupriserna har ökat. Det är viktigt att vi snabbt justerar våra kundpriser när råvarupriserna ökar. Här har vi fortfarande ett arbete att göra. Vi intensifierar nu också vårt arbete med att få vår leverantörsbas att bli mer konkurrenskraftig. Vårt mål är att ha en resultatmarginal före skatt på 8 %. Som vi tidigare har kommunicerat var andra kvartalet 2016 ett kvartal som innehöll ett antal osedvanligt lönsamma projekt inom telekom.

Det är högkonjunktur i industrin. Flera av AQ:s ledande industrikunder visar god tillväxt. Detta förklarar delvis AQ:s höga organiska tillväxt i andra kvartalet. Samtidigt upplever jag att vi tar marknadsandelar inom flera affärsområden.

Successivt under året har flera av våra produktionsanläggningar haft ökande beläggning och vi ser behov av ökade investeringar i produktionskapacitet inom flera områden. Vi har skrivit avtal om att köpa in en grannfastighet i Ungern. Vi förhandlar om ytterligare produktionsytor i Polen samt planerar utökade ytor i Mexiko. Detta är självklart ett positivt tecken på att våra kunder har en god orderstock och att våra kunder har förtroende för AQ.

Vi har dock dragits med en del försenade leveranser till våra kunder som kostat mycket pengar i form av expressfrakter, övertid och inhyrd personal. Försenade leveranser kostar inte bara pengar utan den största kostnaden är att det påverkar vårt förtroende och går stick i stäv med vår värdering ”We are reliable” och ett intensivt förbättringsarbete pågår.

Kassaflödet från den löpande verksamheten under andra kvartalet 2017 var bättre än första kvartalet 2017 och vi arbetar för att minska kapitalbindningen i kundfordringar och varulager. Dock finns det fortfarande ett tryck från kunder gällande utökade kredittider.

Gerdins övertogs den 3 oktober 2016. Det är vårt hittills största förvärv sett till omsättning. Dotterbolagen i Gerdins har införlivats i AQ:s befintliga affärsområden, dock ligger EBT-marginalen under AQ:s mål. Vi har fått in kompetenta och hängivna medarbetare och spännande kunder så vi ser positivt på framtiden för ”Gerdins”.

Vi tittar alltid på ett antal förvärvskandidater. Dels vill vi stärka vår närvaro och förmåga i de tillväxtområden vi redan finns i. Vi arbetar också med att följa några av våra viktiga kunder in i helt nya geografiska områden.

Som vanligt är vårt fokus på att anpassa oss efter kundernas krav och verkliga efterfrågan. Det är en strategi som vi kommer att fortsätta med, att vara snabbfotade och anpassningsbara oavsett om­världs­­­­händelser. Vår organisation bygger på entreprenörskap och det är en grund i våra värderingar.

Min bedömning är att vi inom flera områden tar marknadsandelar och även kommer in på nya marknader. Man skall dock vara medveten om att det är en global konkurrens med åtföljande prispress som AQ lever i.

Med verksamhet i 12 länder och mer än 5 000 anställda är det viktigt för oss att bevara vår enkelhet och snabbhet i beslutsfattande samt att minimera den byråkrati som lätt kan uppstå i en större organisation.

AQ är väl positionerade för nya förvärv såväl finansiellt som ledningsmässigt.

Med starka relationer till världsledande kunder och engagerade medarbetare ser jag positivt på framtiden med fortsatt tillväxt och en stabil resultatnivå. En viktig del i detta är våra värderingar och vår strävan efter att vara en ”reliable” leverantör till ledande industrikunder.

Claes Mellgren
Koncernchef

_________________________________________________________________________________________

Koncernchef, Claes Mellgren telefon, 070-592 83 38
eller CFO, Mia Tomczak, telefon 070-833 00 80 eller IR, Glen Nilsson, telefon 070-654 40 03

Denna information är sådan information som AQ Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.  Informationen lämnades, genom koncernchef Claes Mellgrens försorg, för offentliggörande den 17 augusti 2017 kl. 08:00.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2016 ca 5 100 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Thailand, Ungern och Serbien.

År 2016 hade AQ en omsättning på ca 3,3 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

AQ har högsta kreditvärdighet AAA enligt Bisnode.