AQ Group AB (publ) delårsrapport januari-mars 2017

Första kvartalet, januari – mars 2017 i sammandrag

• Fortsatt tillväxt i försäljning och resultat
  • Nettoomsättningen ökade med 25 % till 1 002 MSEK (802)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 13 % till 87 MSEK (77)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 21 % till 92 MSEK (76)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) 9,2 % (9,5)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade med 84 % till 15 MSEK (92)
  • Soliditeten uppgick till 60 % (60)
  • Resultat per aktie efter skatt ökade med 21 % till 4,19 SEK (3,46)

Marknaden
Första kvartalet är vårt 90:e kvartal i rad med vinst.
Första kvartalet är vårt första kvartal med en omsättning över en miljard.

Vi har varje år sedan starten 1:a oktober 1994 dvs. under 22 år ökat omsättningen. Under samtliga 90 kvartal har AQ visat vinst. Under första kvartalet 2017 har vi den högsta omsättningen och resultatet efter finansnetto i koncernens historia.

Den organiska tillväxten för kvartalet var 8,6 % jämfört med 3,6 % första kvartalet 2016.Den höga tillväxten kan delvis förklaras med att det var fler arbetsdagar i mars i år jämfört med 2016.

I slutet av kvartalet har de flesta av våra produktionsanläggningar haft hög beläggning, detta i kombination med att det var många arbetsdagar i mars månad har gett en ökad marginal. Vi ser behov av ökade investeringar i produktionskapacitet inom flera områden. Två av våra produktionsanläggningar i Sverige har lönsamhetsproblem och åtgärdsprogram pågår, men det kommer att ta tid att få dem att nå tillfredsställande lönsamhet.

Kassaflödet från den löpande verksamheten under första kvartalet är svagt, stor del av vinsten har använts till ökade kundfordringar och varulager. Det pågår fortfarande ett tryck på utökade kredittider till kunder.

Råvarupriserna, speciellt för stål, har ökat under första kvartalet, det är därför viktigt att vi omgående kan justera våra kundpriser när råvarupriserna ökar. Det finns risk framöver att vi ser en marginalglidning nedåt då vi inte lyckas höja kundpriserna i samma takt som råvarupriserna har ökat.

Gerdins övertogs den 3 oktober 2016. Det är vårt hittills största förvärv sett till omsättning. Dotterbolagen i Gerdins har införlivats i AQ:s befintliga affärsområden. Marginalen under fjärde kvartalet var svag men har under första kvartalet vänt upp till en nivå strax under AQ:s mål. Vi tittar alltid på ett antal förvärvskandidater. Dels vill vi stärka vår närvaro och förmåga i de tillväxtområden vi redan finns i, men vi arbetar också med att följa några av våra stora viktiga kunder in i helt nya geografier.

Som vanligt är vårt fokus på att anpassa oss efter kundernas krav och verkliga efterfrågan. Det är en strategi som vi kommer att fortsätta med, att vara snabbfotade och anpassningsbara oavsett omvärldshändelser. Vår organisation bygger på entreprenörskap och det är en grundbult i våra värderingar.

Min bedömning är att vi inom flera områden tar marknadsandelar och även kommer in på nya marknader. Man skall dock vara medveten om att det är en global konkurrens med åtföljande prispress som AQ lever i.

Med verksamhet i 12 länder och mer än 5 000 anställda är det viktigt för oss att bevara vår enkelhet och snabbhet i beslutsfattande samt att minimera den byråkrati som lätt kan uppstå i en större organisation.

Med starka relationer till världsledande kunder och engagerade medarbetare ser jag positivt på framtiden med fortsatt tillväxt och stabil resultatnivå. En viktig del i detta är våra värderingar och vår strävan efter att vara en ”reliable” leverantör till ledande industrikunder.

AQ är väl positionerade för nya förvärv såväl finansiellt som ledningsmässigt.

Claes Mellgren
Koncernchef

_______________________________________________________________________________________________________

Koncernchef, Claes Mellgren telefon, 070-592 83 38
 eller  CFO Mia Tomczak, telefon 070-833 00 80 eller IR, Glen Nilsson, telefon 070-654 40 03

Denna information är sådan information som AQ Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden .  Informationen lämnades, genom koncernchef Claes Mellgrens försorg, för offentliggörande den 27 april 2017 kl. 08:00.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2016 ca 5 100 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Thailand, Ungern och Serbien.

År 2016 hade AQ en omsättning på ca 3,3 miljarder SEK, och  sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

AQ har högsta kreditvärdighet AAA enligt Bisnode.