AQ Group AB (publ), Tredje kvartalet, 2016

Tredje kvartalet, juli – september 2016 i sammandrag

• Fortsatt tillväxt i försäljning och resultat i huvudsak drivet av förvärv
  • Nettoomsättningen ökade med 10 % till 723 MSEK (655)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 36 % till 53 MSEK (39)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 20 % till 53 MSEK (44)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 20 % till 67 MSEK (56)
  • Soliditeten uppgick till 64 % (62)
  • Resultat per aktie efter skatt ökade med 32 % till 2,58 SEK (1,95)

Nio månader, januari – september 2016 i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 12 % till 2 385 MSEK (2 129)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 51 % till 222 MSEK (147)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 40 % till 220 MSEK (157)
  • Kassaflödet från löpande verksamheten ökade med 81 % till 235 MSEK (130)
  • Soliditeten uppgick till 64 % (62)
  • Resultatet per aktie efter skatt ökade med 45 % till 10,22 SEK (7,03)

Koncernen i sammandrag, nyckeltal

(Se bifogad pdf)

Marknaden

Tredje kvartalet var vårt 88:e kvartal i rad med vinst!

För AQ som lever på produktion är alltid semesterperioden juli/augusti en resultatmässigt svagare period med lägre marginal. Utfallet i detta kvartal är bättre än motsvarande kvartal 2015 men vi är inte helt nöjda. Det är ett kvartal med avsevärt lägre marginal än första och andra kvartalet. Som jag tidigare kommunicerat så hade vi under det första halvåret osedvanligt många projekt med bra rörelsemarginal. Vi har samtidigt påverkats negativt av att ett par viktiga kunder har utmaningar med minskande försäljning.

Som vanligt är vårt fokus på att anpassa oss efter kundernas krav och verkliga efterfrågan. Det är en strategi som vi kommer att fortsätta med, att vara snabbfotade och anpassningsbara oavsett omvärldshändelser.

Grovt sett är resultatförbättringen mot tredje kvartalet 2015 hänförlig till förvärvet av Anton Kft. i Ungern, samt att AQ Enclosure Systems AB och AQ Wiring Systems i Mexiko har vänt förra årets förluster till vinst.

Kvalitet och leveranssäkerhet ligger fortsatt på en stabil hög nivå i koncernens fabriker men med två undantag.

Gerdins Industrial System förvärvades den 3:e oktober. Det är vårt hittills största förvärv sett till omsättning. AQ och Gerdins har liknande värderingar och styrs av personer som tycker om produktion och teknik. Integrationen har redan startat och löper enligt plan. Moderbolaget Gerdins Industrial System (Gerdins) kommer inte att ha någon verksamhet, dotterbolagen i Gerdins har redan införlivats i AQs befintliga affärsområden.

Förvärvet medför ett antal nya spännande kunder inom bl.a. försvars-, skogs- och jordbruksindustri i Sverige och Tyskland. Inom marknad, inköp och IT finns pågående handlingsplaner. Vi kommer att se besparingar inom inköp med hjälp av AQs globala inköpsorganisation. Gerdins har en väl fungerande försäljningsorganisation som kommer att hjälpa oss öka den organiska tillväxten totalt.

AQ är efter förvärvet av Gerdins väl positionerade för nya förvärv såväl finansiellt som ledningsmässigt.

Vår organisation bygger på entreprenörskap och det är en grundbult i våra värderingar.

Det har under de senaste åren blivit svårare att hitta personal i flera länder i Östeuropa där vi har fabriker. Detta leder till att vi framöver kommer att öka våra ansträngningar att finna automations­lösningar. Vi har också börjat använda arbetskraft från Ukraina i några av våra fabriker. AQ Plast ABs flytt av tillverkningen till Anderstorp från Vadstena är klar. Kostnaden för flytten har dock blivit högre än planerat framförallt beroende på störningar i uppstarten i Anderstorp.

Arbetet med att byta lista från AktieTorget till Nasdaq Stockholms huvudlista pågår och planeras att vara genomfört under 2016. Vi har under 2016 genomfört ett flertal förbättringar av det interna arbetet av formaliakaraktär. Styrelsen har under tredje kvartalet inrättat ett revisions- respektive ersättningsutskott.

Investeringen i ett ED-måleri i AQ Electric Bulgarien fortsätter.

ED Electro Discharge är en ytbehandling som i många fall är ett krav inom fordonsindustrin. Planen är att 2017 kunna erbjuda fordonskunder i Central- och Östeuropa plåtbearbetning inklusive ytbehandling.

De största maskininvesteringarna under kvartalet är ytterligare bearbetningsmaskiner i AQ Anton Kft. i Ungern och en fiberlaser i AQ Holmbergs Kina.

På kort sikt har några kunder inom telekom och tågindustri utmaningar med vikande försäljning.

Våra bolag i Östeuropa har genomgående bra tillväxt och resultat. Vi har intensifierat arbetet med fler regionala kunder till de svenska fabrikerna för att därigenom få en högre tillväxt. Vi kommer inom försäljning att kunna dra nytta av Gerdins kapacitet och kompetens inom området.

Vi har nu en stor utmaning i ett par av våra svenska fabriker att säkerställa kvalitets- och effektivitetsutfall när volymerna börjar öka. Det gäller en stor mängd nya verktygssatta plåt- och plast-komponenter för en lastbilskund.

Vårt bolag i Mexiko utvecklas positivt och har vänt förlusten under 2015 till vinst under 2016. Vi tror på en bra tillväxt 2017 och bolaget levererar också ett mycket bättre kundvärde än tidigare.

Vårt bolag i Indien växer och har all-time-high försäljning men levererar inte kundvärde på en acceptabel nivå och har ännu ej nått lönsamhet. En åtgärdsplan är sjösatt.

Bolaget i Thailand har glädjande nog efter mindre än ett år efter bildandet kunnat visa vinst de två senaste månaderna.

Vår verksamhet i Kina känner av en lägre aktivitet hos några kunder inom områdena telekom och gruvindustri men gör ändå ett resultat i paritet med 2015.

Min bedömning är att vi inom flera områden tar marknadsandelar och även kommer in på nya marknader. Man skall dock vara medveten om att det är en global konkurrens med åtföljande prispress som AQ lever i. Under kvartal fyra kommer styrelsen att se över AQs finansiella mål.

Med starka relationer till världsledande kunder och engagerade medarbetare ser jag positivt på framtiden med fortsatt tillväxt och stabil resultatnivå. En viktig del i detta är våra värderingar och vår strävan efter att vara en ”reliable” leverantör till ledande industrikunder.

Claes Mellgren

Koncernchef och verkställande direktör

Utveckling av Koncernens resultat och ställning

Tredje kvartalet

Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 723 MSEK (655) vilket innebär en ökning med 68 MSEK jämfört med föregående år. Största delen av omsättningsökningen kan förklaras av förvärvet som gjordes förra året, Anton Kft. i Ungern. Även försäljningen i Polen, Mexiko och Italien har ökat jämfört med samma period förra året.

För kvartalet var den totala tillväxten 10,5 %, varav organisk tillväxt 2,1 %, tillväxt genom förvärv 9,4 % och en valutaeffekt på -1,0 %. Valutaeffekten på -1 % motsvarar ca 7 MSEK och avser främst valutorna CNY, MXN och PLN.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick i det tredje kvartalet till 53 MSEK (39), en ökning med 14 MSEK.

Ökningen förklaras huvudsakligen av förvärvet av Anton Kft. i Ungern, samt att AQ Enclosure Systems AB och AQ Wiring Systems i Mexiko har vänt förra årets förluster till vinst.

Goodwill och övriga immateriella tillgångar har ökat under tredje kvartalet med 5 MSEK jämfört med 30 juni 2016, ökningen beror på valutaomräkningseffekter. Jämförs goodwill tredje kvartalet 2016 med tredje kvartalet 2015, så har goodwill ökat med 52,8 MSEK. Ökningen beror på förvärven av Anton Kft. i Ungern, Magnetica i Italien och Serbien samt på valutaomräkningseffekter.

Koncernens investeringar i materiella anläggningstillgångar för kvartalet, uppgick till 25 MSEK (16). Investeringar gjordes i bearbetningsmaskiner i AQ Anton Kft. i Ungern och en fiberlaser i AQ Holmbergs i Kina.

Koncernens räntebärande skulder uppgår till 151 MSEK (127) och likvida medel till 119 MSEK (166), vilket innebär att koncernen har en nettolåneskuld på 32 MSEK. Samma period förra året hade koncernen en nettokassa om 39 MSEK. Förändringen beror på att koncernen tog upp ett lån i samband med förvärvet av Anton Kft. i fjärde kvartalet 2015.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 67 MSEK (56). Det positiva kassaflödet från den löpande verksamheten har använts till att göra investeringar i anläggningstillgångar och att minska räntebärande skulder.

Vid periodens utgång uppgick det egna kapitalet till 1 367 MSEK (1 156) i koncernen.

Första nio månaderna

Nettoomsättningen för de första nio månaderna uppgick till 2 385 MSEK (2 129) vilket innebär en ökning med 256 MSEK jämfört med föregående år. Största delen av omsättningsökningen kan förklaras av förvärvet som gjordes förra året, Anton Kft. i Ungern. Även försäljningen i Sverige och Polen har ökat.

För de första nio månaderna var den totala tillväxten 12,0 %, varav organisk tillväxt 4,1 %, tillväxt genom förvärv 9,4 % och en valutaeffekt på -1,5 %. Valutaeffekten på -1,5 % motsvarar ca 31 MSEK och avser främst valutorna CNY, PLN, MXN men även INR.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick för perioden till 222 MSEK (147), en ökning med 75 MSEK. Ökningen förklaras huvudsakligen av förvärvet av Anton Kft. i Ungern samt att AQ Enclosure Systems AB och AQ Wiring Systems i Mexiko har vänt förra årets förluster till vinst.

I samband med likvidationen av vårt norska dotterbolag, AQ Wiring Systems AS har ackumulerade omräkningsdifferenser påverkat resultatet negativt. Dessa uppgår till 6,7 MSEK och ingår i posten övriga rörelsekostnader.

Goodwill och övriga immateriella tillgångar har ökat med 12 MSEK jämfört med årets början. Ökningen beror på förvärven av bolagen Magnetica i Italien och Serbien, samt valutaomräkningseffekter.

Koncernens investeringar i materiella anläggningstillgångar för de första nio månaderna, uppgick till 88 MSEK (44). Investeringar under perioden har gjorts i bearbetningsmaskiner i Ungern och formsprutor i Sverige samt Bulgarien.

Koncernens räntebärande skulder uppgår till 151 MSEK (281 vid årets ingång) och likvida medel till 119 MSEK (136 vid årets ingång), vilket innebär att koncernen har en nettolåneskuld på 32 MSEK (145 vid årets ingång). Det innebär att koncernens räntebärande skulder har minskat med 130 MSEK och likvida medel har minskat med 17 MSEK sedan årets början. Nettoskulden har därmed minskat med 113 MSEK jämfört med utgången av år 2015.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 235 MSEK (130). Ökningen förklaras genom AQs goda resultat.

Resultatutveckling för respektive segment, se not 2.

Väsentliga händelser under de första nio månaderna

Första kvartalet

AQ Group AB (publ) lämnade den 15 mars 2016 in en preliminär ansökan om upptagande av dess aktier till handel på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. Bolagets aktie handlas sedan 2001 på AktieTorget. Under förutsättning att Nasdaq Stockholm godkänner ansökan är avsikten att handeln i bolagets aktie på Nasdaq Stockholm ska inledas under senare delen av året. Glen Nilsson blev i samband med detta anställd som IR-ansvarig.

AQ Plast AB beslutade om avveckling av tillverkningen i Vadstena. Bakgrunden till förändringen var att förbättra konkurrenskraften i AQ Plast AB genom att samordna tillverkningen på färre orter. Tillverkningen kommer att flyttas från Vadstena till Anderstorp och Västerås. I samband med den planerade förändringen varslades samtliga 32 anställda i Vadstena. Planen var att verksamheten i Vadstena skulle avslutas under 2016.

Vår verksamhet i Mexiko fortsatte att utvecklas positivt och närmade sig break-even. I vår verksamhet i Indien startade leveranser av komplexa aluminiumkapslingar till en tågtillverkare. Kapslingarna är svetsade i vår nya FSW (Friction Stir Welding) anläggning.

Vi erhöll tillstånd för vår investering i ett ED (Electro Discharge) måleri i AQ Electric i Radomir. AQ kommer därmed att ha den första ED anläggningen i Bulgarien. Det är en investering på drygt 1 MEUR. ED är en ytbehandlingsmetod som används inom fordonsindustrin.

Andra kvartalet

AQ Italy S.r.l förvärvade bolaget Magnetica S.r.l. samt dess dotterbolag Magnetica Technology D.o.o. Bolagen konstruerar och tillverkar elektromagnetiska komponenter och kraftaggregat, och har verksamhet i Italien och Serbien. Vår verksamhet i Mexiko fortsatte att utvecklas positivt och redovisade ett positivt resultat.

Tredje kvartalet

Den 21 september tecknade AQ ett avtal med Gerdins Holding AB om att förvärva 100 % av aktierna i Gerdins Industrial System AB med dotterbolagen Gerdins Components Västerås AB, Elektroprim AB, Plåxan AB, Gerdins Components AB, Gerdins Cable Systems AB, Gerdins Cable Systems Sp. z.o.o och Gerdins Nordkomponent AB.

AQ Plast ABs flytt av tillverkningen till Anderstorp från Vadstena blev klar.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

AQ Group AB har den 3 oktober, 2016, efter Konkurrensverkets godkännande, slutfört affären med Gerdins Holding AB om att förvärva 100% av aktierna i Gerdins Industrial System AB med dotterbolagen Gerdins Components Västerås AB, Elektroprim AB, Plåxan AB, Gerdins Components AB, Gerdins Cable Systems AB, Gerdins Cable Systems Sp. z.o.o och Gerdins Nordkomponent AB. Köpeskillingen består av 81,5 miljoner SEK kontant plus 260 000 aktier i AQ Group samt en tilläggsköpeskilling som kan förväntas uppgå till ca 12 miljoner SEK, baserad på 50% av resultatet efter skatt för 2016.

Gerdins Industrial System AB är en framstående leverantör av komponenter och system för krävande industrikunder. Bolaget har en omsättning på ca 430 miljoner SEK och har ca 450 anställda. Verksamheten bedrivs i Mjällom, Västerås och Sollefteå i Sverige samt i Starogard/Gdanski i Polen.

Syftet med affären är att utöka AQs kundbas samt att bredda AQs erbjudande inom metallbearbetning och att erhålla förstärkning inom kablagetillverkning.

Förvärvet finansierades delvis med ett banklån på 30 MSEK. Gerdins Industrial System AB har nettolåneskuld på 9 MSEK och en soliditet uppgående till 49 %. Det polska dotterbolaget Gerdins Cable Systems Sp. z.o.o äger en fastighet med ca 2 300 kvadratmeter produktionsyta.

Den totala köpeskillingen är värderad till 144,7 MSEK. Bolaget har upprättat en preliminär förvärvsanalys som utvisar koncernmässiga övervärden om ca 51 MSEK fördelat på kundrelationer 30 MSEK, goodwill 27 MSEK och en uppskjuten skatteskuld på 6 MSEK. AQ uppskattar att de förvärvade immateriella tillgångarna uppgår till ca 30 MSEK och avser kundrelationer. Avskrivningstakten uppskattas till tio år.  I det uppskattade goodwill värdet på 27 MSEK ingår synergieffekter i form av effektivare produktionsprocesser samt personalens tekniska kunskaper. Ingen del av goodwillen förväntas vara skattemässigt avdragsgill.

Mål

Koncernens mål är fortsatt lönsam tillväxt. Styrelsen lämnar ingen prognos om framtida omsättning och resultat. Uttalanden i denna rapport kan komma att uppfattas som framåtblickande och det verkliga utfallet kan bli väsentligt annorlunda.

AQ Groups styrelse har fastställda mål för koncernen. Målen innebär att koncernen styrs med avseende på en god vinst, hög kvalitet och leveranssäkerhet samt tillväxt med en sund finansiell risknivå. Utdelningspolicyn innebär att utdelningen motsvarar ca 25 % av ett genomsnittligt resultat efter skatt över en konjunkturcykel. Bolagets finansiella behov måste dock alltid beaktas.

Mål                jan-sep 2016

Produktkvalitet                                            100 %            99,6 %

Leveranssäkerhet                                          98 %            94,5 %

Soliditet                                                      >40 %               64 %

Resultatmarginal före skatt, (EBT %)               8 %                 9 %

Transaktioner med närstående

Moderbolaget har en närståenderelation med sina dotterbolag. Viss försäljning sker mellan de rörelsedrivande koncernbolagen avseende varor. Moderbolaget fakturerar en management fee till dotterbolagen. All fakturering sker till marknadsmässiga priser och ger upphov till fordringar och skulder mellan koncernbolagen som regleras löpande. Mellan moderbolaget och ett fåtal koncernbolag finns långfristig utlåning och upplåning. Denna belastas med marknadsmässig ränta. Merparten av koncernbolagen är därtill anslutna till en cashpool i moderbolaget. De anslutna bolagen erhåller/betalar marknadsmässig ränta.

Under år 2016 har AQ Group AB betalat ut 40,6 MSEK i aktieutdelning till sina aktieägare. Några andra transaktioner mellan AQ och närstående som väsentligen påverkat företagets ställning och resultat har inte ägt rum. Inga lån till styrelseledamöter eller andra nyckelpersoner i ledande ställning förekommer.

Vid årsstämman den 21 april 2016 beslutades att arvode till styrelsens ledamöter skall utgå med 120 000 SEK per ledamot och till styrelsens ordförande med 300 000 SEK. Utöver ovanstående utgår inga särskilda ersättningar och förmåner till styrelsen. Inga förmåner utgår till styrelsens ledamöter efter avslutat uppdrag.

Till ledande befattningshavare utgår ersättning med fast arvode, kompletterat med en rörlig ersättning beräknat i % av koncernens årsresultat, begränsat till maximalt en årslön per person. Några förmåner förekommer inte, utöver normala pensionsförmåner för utfört arbete genom anställningsförhållande. I enskilda fall där det finns särskilda skäl skall styrelsen ha möjlighet att frångå ovanstående riktlinjer.

Risker och osäkerhetsfaktorer

AQ är en global koncern med verksamhet i tolv länder. I koncernen finns ett antal risker och osäkerhetsfaktorer av både rörelse- och finansiell karaktär, vilka beskrivs i årsredovisningen för 2015. Inga väsentliga risker har tillkommit sedan årsredovisningen för 2015 publicerades. Förutom de faktorer som har kommenterats kan det verkliga utfallet påverkas av till exempel politiska händelser, konjunktureffekter, valutakurser och räntenivåer, konkurrerande produkter och prissättningen av dem, produktutveckling, kommersiella och tekniska svårigheter, problem med leveranser samt stora kreditförluster hos kunderna.

De risker som är mest framträdande i ett kortare perspektiv är ränterisker och valutarisker. Koncernens ränterisk är låg och avser koncernens finansiering hos kreditinstitut och sker f.n. med rörlig ränta, kopplad till bankens basränta som är relaterad till Riksbankens reporänta.

Transaktioner samt tillgångar och skulder i utländsk valuta övervakas centralt inom AQ för att skapa balans i respektive valuta och därigenom uppnå största möjliga utjämningseffekt inom koncernen och på så vis minimera valutakursdifferenser.

AQ köper inga direkta råvaror utan bara halvfabrikat för vidareproduktion, så som plåt av stål och aluminium, kabel, isolerade lindningstråd m.m. Risken minimeras genom kundavtal innehållande prisklausuler.

Koncernens kreditrisker är främst knutna till kundfordringar.

Moderbolaget påverkas indirekt av samma risker och osäkerhetsfaktorer.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké                                     23 februari 2017, kl. 8:30

Delårsrapport Q1, 2017                               27 april 2017, kl. 8:30

Årsstämman 2017                                       27 april 2017

Finansiell information

Informationen i denna kvartalsrapport är sådan som AQ Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. AQ Group AB (publ) är noterat på AktieTorget.

Informationen lämnades för offentliggörande den 20 oktober 2016, klockan 8.30.

Denna rapport har varit föremål för en översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Ytterligare information kan erhållas från AQ Group AB;

Koncernchef, Claes Mellgren telefon 070-592 83 38, claes.mellgren@aqg.se eller via

CFO, Mia Tomczak, telefon 070-833 00 80, mia.tomczak@aqg.se

Finansiella rapporter och pressmeddelanden publiceras på svenska och engelska. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. De finns på hemsidan www.aqg.se

Försäkran

Verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av koncernens och moderbolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Västerås den 20 oktober 2016

Claes Mellgren,