Kommuniké från AQ Group AB (publ) årsstämma 2017

AQ Group (publ) höll sin årsstämma den 27 april 2017 i Aros Congress Center, Västerås. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag i samtliga föreslagna ärenden.

De viktigaste beslutens huvudsakliga innehåll var:

Utdelning
Styrelsens förslag att till aktieägarna dela ut 2,75 kronor per aktie i utdelning fastställdes. Som avstämningsdag bestämdes tisdagen den 2 maj 2017. Utdelningen skall betalas ut den fredagen den 5 maj genom Euroclear Sweden AB's försorg.

Val av Styrelse
Stämman följde valberedningens förslag och omvalde styrelseledamöterna Gunilla Spongh, Hidayet Tercan, Patrik Nolåker, Ulf Gundemark och Per-Olof Andersson. Nyval skedde av Lars Wrebo. Per-Olof Andersson valdes till styrelsens ordförande.

Förslag till arvode för styrelse och revisionsutskott
Stämman fastställde att arvodet till ordföranden ska uppgå till 400 000 kronor och 160 000 kronor till var och en av övriga stämmovalda ledamöter. Till ordföranden i revisionsutskottet fastställdes ersättningen till 70 000 kronor och till övriga ledamöter i revisionsutskottet 40 000 kronor. Till ordföranden i ersättningsutskottet fastställdes ersättningen till 50 000 kronor och till övriga ledamöter i ersättningsutskottet 30 000 kronor.

_________________________________________________________________________

Per-Olof Andersson, telefon 070-526 90 77
Claes Mellgren, VD, telefon 070-592 83 38
Glen Nilsson, IR-ansvarig, telefon 070-654 40 03

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som AQ Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnas både i en svensk och en engelsk version för offentliggörande den 28 april 2017 kl 12.00.

___________________________________________________________________________

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har ca 5 100 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Thailand, Ungern och Serbien.

År 2016 hade AQ en omsättning på ca 3,3 miljarder SEK, och  sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

AQ har högsta kreditvärdighet AAA enligt Bisnode.