Arbetsförmedlingen intervjuar Blekinges arbetsgivare om framtiden

Report this content

Hur utvecklas arbetsmarknaden de närmaste åren? Vilka konsekvenser får bristen på arbetskraft? De närmaste veckorna kommer över 16 000 arbetsgivare i landet att intervjuas av Arbetsförmedlingen, varav cirka 360 i Blekinge. Hur läget och framtidsutsikterna ser ut på svensk arbetsmarknad presenteras i Arbetsförmedlingens prognos i december.

Arbetsförmedlingens senaste prognos visade på en urstark arbetsmarknad där sysselsättningen väntas öka med sammanlagt 145 000 personer i landet i år och nästa år. Blekinge räknar med 1 450 nya jobb under samma period, men bristen på kvalificerad arbetskraft breddas och bromsar länets utveckling.

I september går startskottet för Arbetsförmedlingens nya prognosarbete. I höst planerar Arbetsförmedlingen i Blekinge att intervjua drygt 300 privata arbetsgivare och cirka 60 offentliga verksamheter.  I hela landet intervjuas närmare 14 000 privata arbetsgivare och drygt 2 300 offentliga verksamheter.

– Vi frågar bland annat vilken kompetens företagen söker. Industrin har till exempel svårt att få rätt personal, samtidigt som just många industrijobb försvann under finanskrisen, säger Victor Tanaka, analytiker på Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen kommer också att undersöka hur både privata och offentliga arbetsgivare ser på framtiden, hur många anställda de har och om de planerar att nyanställa.

– Intervjumaterialet ger oss en bra bild av arbetsgivarna behov, men vi vet redan att det finns ett stort utbildningsbehov i länet. 35 procent av de arbetssökande saknar gymnasieexamen, samtidigt som många arbetsgivare ser det som ett krav, konstaterar Nicklas Leviné, arbetsförmedlingschef i Blekinge.

Intervjumaterialet bearbetas av Arbetsförmedlingens analysavdelning och sammanställs i en arbetsmarknadsprognos som publiceras den 12 december. Det blir en övergripande prognos för hela landet. Dessutom presenteras prognoser om framtidsutsikterna på arbetsmarknaden för varje län.

För kommentarer:
Victor Tanaka, analytiker, Arbetsförmedlingen, 010-487 67 09