Gemensam kampanjvecka med Arbetsförmedlingen och arbetsgivare ska hitta dolda jobb i Karlskrona

Jobbsökarna är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Företagarna för att hitta ”dolda jobb” genom att fler företagare får veta vilket stöd Arbetsförmedlingen kan ge vid rekryteringar. Under vecka 38 (15-18 september) specialsatsar man i Karlskrona tillsammans med Karlskrona Företags- & Hantverksförening, (KFH) med en informationsträff och besök ute hos arbetsgivare.

Utvecklingen på Blekinges arbetsmarknad är ganska positiv med bra efterfrågan och lägre arbetslöshet. Samtidigt saknar många arbetssökande den kompetens som arbetsgivarna söker, vilket beror på olika orsaker. Till exempel att man är ung, är ny i Sverige eller kanske varit borta från arbetlivet en längre tid.

Allt fler av dagens jobb kräver en praktisk yrkes- eller högskoleutbildning samt erfarenhet. Hos små- och medelstora företag ser Jobbsökarna att skräddarsydda lösningar där anställningar till exempel inleds med en praktik eller kortare utbildning ofta är ett bra alternativ.

Informationsträff för arbetsgivare:

TidTorsdag 18/9, klockan 18.30–20.

Plats: First Hotel Statt Karlskrona

Media är välkommen att delta i träffarna eller höra av sig inför de extra besöken hos arbetsgivarna.

Fakta Jobbsökarna:

Samarbetet med Jobbsökarna startade 2013 och Skåne/Blekinge var en av sex utvalda regioner. I år utökades projektet till sammanlagt 12 regioner. I södra regionen finns cirka 37 lokala föreningar med 7 000 små- och medelstora företag. Majoriteten har under tio anställda. Undersökningar som Företagarna gjort visar att många företag vill växa, men hindras av att de inte hinner rekrytera eller inte hittar rätt kompetens.

För information:
Nada Mladenovic, Arbetsförmedlingen Karlskrona   Ronneby 010-486 72 81
Tony Blomkvist, projektledare Jobbsökarna   (Arbetsförmedlingen/Företagarna) 010-487 34 91
Gertrud Weiselblad 0731-80 50 18, Företagarna gertrud@g-solutions.se

Presskontakt:Lena Lithner Soutkari, 010-486 9720