1 000 färre inskrivna arbetslösa – varav hälften ungdomar

Arbetslösheten minskar stadigt i länet. I slutet av förra månaden var det 1000 färre personer i Gävleborg som var inskrivna som arbetslösa. Av dessa är hälften ungdomar och minskningen har skett i samtliga kommuner i länet utom en. Arbetslösheten ligger nu på 10,6 procent av arbetskraften.

– Det är glädjande att arbetslösheten fortsätter att sjunka och att den gör det både bland våra ungdomar och vuxna. Men arbetslösheten är för hög i länet och jag hoppas att Arbetsförmedlingen och länets arbetsgivare tillsammans ska hitta vägar att minska den, säger Charlotte Humling, chef Arbetsförmedlingen i Gävle.

Fler lediga jobb i platsbanken

Ett mått på hur arbetsmarknaden utvecklas är antalet lediga platser. I augusti månad anmäldes 1 100 lediga platser till länets arbetsförmedlingar att jämföra med 975 samma månad i fjol. Det vill säga drygt 100 fler.

– Arbetsförmedlingen har Sveriges största platsbank och tack vare den får ett stort antal personer ett nytt jobb, varje dag! Det är därför oerhört viktigt att vi på Arbetsförmedlingen får in fler jobbannonser som kan hjälpa arbetssökande att hitta ett nytt jobb. Vi lägger därför stor vikt vid att möta både arbetssökande och arbetsgivare, säger Charlotte Humling.

Det senaste halvåret jämfört med motsvarande halvår året dessförinnan (mars 2013 – augusti 2013) har det skett en ökning med 730 lediga platser. En närmare granskning ger vid handen att det är platser  med en varaktighet på 3 till 6 månader som ökat. Tidpunkt och varaktighet för dessa platser tyder på att det inte är vanliga sommarvikariat som avsetts i första hand.

Under augusti månad har flest antal lediga platser gällt eventsäljare och butiksdemonstratörer med flera, grundutbildade sjuksköterskor, grundskollärare, personliga assistenter och företagssäljare.

– Det finns lediga jobb inom ett brett spektrum av arbetsgivare. Ibland kan man få intrycket att det bara är personer med akademisk examen som får jobb, men så är det inte. Chanserna ökar med hög utbildning, men det finns möjlighet för alla att få ett jobb, berättar Charlotte Humling.

Kort om augusti

Siffror inom parentes är motsvarande för ett år sedan.

• 1 445 personer fick arbete (1 559)
  • 1 099 lediga platser anmäldes (975)
  • 14 370 personer var inskrivna som arbetslösa (15 406)
  • 3 784 ungdomar 18-24 år som var inskrivna som arbetslösa (4 302)