600 sommarjobb i potten

Onsdagen den 13 februari slår Arbetsförmedlingen upp dörrarna till en jobbmässa med sommarjobben i fokus. Det kommer att vara ett tjugotal företag och organisationer på plats och det är ett samarbete mellan gymnasieskolorna och Arbetsförmedlingen i Gävle. Tillsammans har de upp emot 600 jobb att förmedla.

– 600 hundra jobb. Det kan ses som 600 möjligheter att komma in på arbetsmarknaden, säger Robert Sivars Karlsson från Arbetsförmedlingen i Gävle.

Förutom att mässan ger en unik möjlighet att få träffa arbetsgivare med rekryteringsbehov så kommer besökarna också kunna få inspiration på en rad olika föreläsningar. Förra året besöktes mässan av upp emot 4 500 besökare.

– Mässan är ett utmärkt sätt att få kontakt med arbetsgivare. Ett sommarjobb är en bra möjlighet att få in en fot på arbetsmarknaden. Många gånger tänker man på ungdomar, men ett sommarjobb kan sökas av alla. Yrkeserfarenhet är alltid bra att ha med i sitt CV, säger Robert Sivars Karlsson.

Under mässan kommer man också att kunna träffa LO som svarar på frågor om kollektivavtal, samt Studievägledning och Utbildningscentrum som informerar om vilka möjligheter som finns för fortsatta studier.

Mässan är på Pohlhemsskolan, Kaserngatan 67 i Gävle. Press och media inbjuds att närvara.

De företag/organisationer som kommer att finnas på plats är bland annat:

Park and Resorts (Furuvik)    Försvarsmakten
LO & ABF Progress YoungCraft