Fler utrikesfödda fick arbete

Det nya året inleddes med en minskning av arbetslösheten i Gävleborgs län. Fler länsinvånare fick arbete i januari jämfört med för ett år sedan. Samtidigt lades lägsta antalet varsel en januarimånad sedan 2004.

I januari fick 1 323 personer någon form av arbete. Det är 39 fler än i fjol. Av dem som fick jobb är 407 utrikesfödda, en ökning med 90 personer jämfört med för ett år sedan.
– Nu när arbetskraftutbudet av nyanlända ökar ser vi också att allt fler av dem får arbete i länet. De utrikesfödda utgör en allt viktigare resurs för företag och verksamheter i länet, säger Charlotte Humling, chef på Arbetsförmedlingen i Gävle och talesperson för Arbetsförmedlingen i Gävleborg.
– I Gävleborg finns stor efterfrågan inom flera bristyrken. Vi jobbar med olika insatser för att fler arbetsgivare ska kunna rekrytera från denna grupp och få tillgång till kompetens som länet behöver, fortsätter hon.
Arbetslösheten är nu 11,4 procent eller 15 670 personer i Gävleborg. Nära hälften av de arbetslösa är utrikesfödda. Bland de inrikesfödda sjönk arbetslösheten med 1 500 personer medan den ökade bland utrikesfödda med 800 personer. Totalt har arbetslösheten minskat med nästan 800 personer jämfört med januari 2016. Mest sjönk den i Hudiksvall medan den ökade i Sandviken, Nordanstig och Ovanåker.

Fortsatt minskad ungdomsarbetslöshet
I januari var 2 964 personer i åldern 18-24 år utan arbete, vilket motsvarar 19,4 procent av arbetskraften. Antalet har därmed minskat med 673 från förra året. Färre ungdomar har inte varit utan arbete sedan hösten 2008. Trots det har Gävleborgs län den näst högsta ungdomsarbetslösheten i landet, efter Blekinge. Men den positiva trenden med starkt minskad ungdomsarbetslöshet är stadig.
– Det är ändå viktigt att visa på alla möjligheter som finns för ungdomar. Många varvar också perioder av arbetslöshet med kortare anställningar, praktik, studier och utlandsjobb. Därmed skaffar de sig värdefulla erfarenheter och kan bli attraktiva för arbetsgivarna, säger Charlotte Humling.

Färre varsel
37 personer varslades om uppsägning i januari vilket är det lägsta antalet någon januarimånad sedan åtminstone 2004. 2016 lades färst antal varsel sedan 2006.
– Det kan tolkas som att länet går bra och behöver sina anställda. Vilket också bekräftas av en hög brist på arbetskraft, säger Bitte Lyrén, arbetsmarknadsanalytiker.

Många sommarjobb
Nu är det hög tid att börja söka sommarjobb. I Arbetsförmedlingens app Sommarjobba, finns 70 annonser för sommarjobb. De flesta inom vård och omsorg.
Många av arbetsgivarna som söker sommarpersonal finns på plats på den årliga Sommarjobbsmässan som Arbetsförmedlingen arrangerar den 16 februari i Gävle.
– Ett sommarjobb kan många gånger vara inkörsporten till arbetslivet, man får arbetslivserfarenhet och inte minst viktiga kontakter, säger Charlotte Humling.

Kort om januari månad 2017, Gävleborgs län
(Inom parentes anges motsvarande siffror för januari månad 2016)

• 11,4 procent var inskrivna som arbetslösa (12,0)*
  • Antal inskrivna arbetslösa uppgick till 15 670 personer (16 437)
  • 19,4 procent av ungdomar 18–24 år var inskrivna som arbetslösa (22,9)**
  • Antal inskrivna arbetslösa unga 18–24 år uppgick till 2 964 personer (3 637)
  • 1 323 personer fick arbete (1 284)
  • 1 065 personer anmälde sig som nya öppet arbetslösa (1 015)
  • 2 843 nya lediga platser anmäldes (2 840)
  • 37 personer varslades om uppsägning (52)

* Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16-64 år
** Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 18-24 år

Inskrivna arbetslösa i januari 2017 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16–64 år

Fakta om statistiken
Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.
Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU)

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik
Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

För kommentarer: Charlotte Humling, chef Arbetsförmedlingen Gävle, 010-486 45 16