Stort samarbete för att få unga i jobb

Ungdomsarbetslösheten i Gävleborgs län är högst i landet. Samtidigt är utbildningsnivån lägst.
För att öka intresset och underlätta för de unga att komma in på arbetsmarknaden samarrangeras en stor arbetslivsdag.

– Få utmaningar är viktigare än att minska arbetslösheten och bidra till att fler personer har ett arbete att gå till. Därför är det extra viktigt att ungdomarna får en chans att nå arbetsmarknaden så fort som möjligt. Genom att arrangera den här arbetslivsdagen vill vi öka deras kunskap om arbetsmarknaden och ge dem chans att knyta viktiga kontakter, säger Anna-Karin Hainsworth, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Gävle.

Aktivitetspalett

Dagen innehåller en palett av olika aktiviteter. På plats finns yrkesverksamma personer från olika branscher där efterfrågan på arbetskraft kommer att vara stor i framtiden. De är redo att prata med ungdomarna om hur just deras jobbvardag ser ut och hur det är att ha dessa jobb på riktigt. Där finns även studie- och yrkesvägledare som berättar hur ungdomarna tar sig dit.

Dessutom hålls ett antal workshops med rubrikerna:

• Hur sätter jag mål i mitt liv – Målsättning med Johan Dahl
  • Framgångsrik inställning och attityd
  • Hur hittar jag de lediga jobben och hur söker jag dem?
  • Jobba i Norge eller på Malta – hur tar jag mig dit?
  • Innovation och entreprenörskap
  • Arbetsförmedlingen informerar om framtiden

Media är välkomna att vara med under dagen!

Tid: 13–19
Dag: Onsdag 22 april
Plats: Utvecklingscentra, Jägargatan 2 i Gävle

Arrangörer: Arbetsförmedlingen Gävle, Folkuniversitetet, Manpower, Lernia, Rapatac, Swedbank och Utvecklingscentra – Näringsliv & arbetsmarknad i Gävle i samverkan med Kompetenscentrum Gävle