Fler lediga jobb och färre blir arbetslösa

Det syns inga nämnvärda effekter av den ekonomiska oron i Arbetsförmedlingens statistik för juli. Den gotländska arbetsmarknaden fortsätte att stärkas under juli månad. De lediga jobben ökade och färre skrevs in som arbetslösa. I juli var 5,1 procent av den gotländska befolkningen mellan 16-64 år arbetslösa eller deltog i något program med aktivitetsstöd.

Arbetsgivarna anmälde drygt 100 lediga jobb under månaden. Hittills under året har Arbetsförmedlingen Visby fått uppdrag att förmedla drygt 2 400 lediga jobb (drygt 1 100 vanliga jobb och cirka 1 300 säsongs- och sommarjobb). Under juli fick 250 personer av de som var inskrivna vid Arbetsförmedlingen på Gotland ett arbete.

- Vi ser att den gotländska arbetsmarknaden stabiliseras allt mer. De lediga platserna har blivit fler och antalet nya arbetslösa har minskat. Det går snabbare för många av våra arbetssökande kunder att få jobb.

- En av Arbetsförmedlingens viktigaste uppgift är att hjälpa arbetsgivarna att hitta och rekrytera den kompetens de söker till lediga jobb. Då kan företagen växa och fler jobb skapas. Samtidigt arbetar vi intensivt med att stödja de arbetssökande som inte har så lätt att få jobb trots att de lediga jobben blivit fler, säger Lena Broén, sektionschef på Arbetsförmedlingen Visby.

För kommentarer: Lena Broén, sektionschef Arbetsförmedlingen Visby, tel 010-487 26 34