Företagarna i Halland och Arbetsförmedlingen i samarbete för att hitta nya jobb

Nu ska de dolda jobben i små och medelstora företag i Halland hittas. I ett nytt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Företagarna ska en arbetsförmedlare hjälpa företagare att hitta de nya jobben och bättre matcha jobb med sökande.

Många små och medelstora företag i Halland kommer att få hjälp av Arbetsförmedlingen att hitta de dolda jobben. Företagare som vill expandera verksamheten uppger att ett av deras största tillväxthinder är svårigheten att hitta rätt medarbetare.

– Vi har många sökande med kompetenser från olika områden inskrivna hos oss. Samarbetet med Företagarna gör bland annat att vi enklare och snabbare kan förse företagen med rätt personer. Jobbsökarna är ett steg framåt i vårt viktiga arbetsgivararbete där vi måste tänka nytt och öppna nya dörrar, säger Bodil Ljungberg, chef Arbetsförmedlingen i Halland.

I Halland är det arbetsförmedlaren Barbro Bergman som sedan en månad tillbaka har uppdraget att arbeta som jobbsökare.

Jobbsökarna har två huvuddelar, dels handlar initiativet om att arbetsförmedlare ska arbeta aktivt och uppsökande gentemot förtegen för att hitta dolda jobb. Dels skapa en förståelse för de behov företagarna har, samt identifiera problem och hinder som idag uppstår mellan Arbetsförmedlingen och företagen för att på sikt kunna ge bättre service.

De senaste 20 åren har fyra av fem jobb skapats i företag med färre än 50 anställda. Men många av dessa arbetstillfällen tar aldrig vägen via Arbetsförmedlingen. I en undersökning genomförd av Företagarna framgår att små och medelstora företag främst rekryterar från det egna nätverket. Samarbetet med Arbetsförmedlingen ökar möjligheten att bredda underlaget och identifiera kompetenta personer från fler sammanhang.

Fakta – Jobbsökarna
Jobbsökarna är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Företagarna för att arbeta uppsökande gentemot små arbetsgivare för att undersöka deras behov och förutsättningar för rekrytering av medarbetare. Jobbsökarna genomförs i: Skåne/Blekinge, Kalmar/Kronoberg, Halland, Västra Götaland, Västerbotten och Norrbotten. Jobbsökarna startar i april 2013 och pågår fram till årsskiftet 2013/2014.

För kommentarer:  Bodil Ljungberg,   arbetsförmedlingschef,  010-486 65 93
För kommentarer:  Marie Axtelius, regionchef Företagarna,  0340-66 68 60