Efterfrågan på arbetskraft ökade

I september ökade antalet nyanmälda lediga platser med 12 procent jämfört med för ett år sedan. Främst återfanns de lediga jobben inom finansiell verksamhet, företagstjänster, vård och omsorg, hotell och restaurang.

De största yrkesgrupperna som efterfrågades var planerare och utredare, kockar och kallskänkor, personliga assistenter, grundutbildade sjuksköterskor, städare och grundskollärare.
I slutet av september var cirka 4 700 länsbor inskrivna som arbetssökande vilket är drygt 400 personer färre än för ett år sedan.
Trenden på arbetsmarknaden håller i sig. Arbetslösheten har under året minskat sakta men successivt och vi ser till exempel att färre anmäler sig som arbetslösa, säger Christina Storm Wiklander, chef arbetsförmedlingen i södra Norrland.

Personer utan arbete minskade

Den totala arbetslösheten var i slutet av september 7,6 procent av den registerbaserade arbetskraften 16-64 år, en minskning med 0,6 procentenheter jämfört med för ett år sedan. Snittet för riket låg på 7,8 procent att jämföra med 8,5 procent i september 2013.
Arbetslösheten sjönk eller var oförändrad i samtliga kommuner förutom i Strömsund och Bräcke där den steg med 0,7 respektive 0,4 procentenheter. Länets högsta arbetslöshet återfinns i Strömsund kommun, 10,7 procent medan den var lägst i Åre och Krokom med 5,6 procent. Största förbättringen hittas i Berg där arbetslösheten var 1,5 procentenheter lägre än för ett år sedan.

Personer berörda av varsel minskade

I september 2014 inkom 36 varsel till Arbetsförmedlingen att jämföra med 92 varsel under september 2013.
– Att så pass få personer varslades om uppsägning under september är ytterligare ett tecken på en stabil arbetsmarknad säger Christina Storm Wiklander.

Kort om september

• 473 personer fick arbete (518)
  • 714 lediga jobb anmäldes (628)
  • 4 715 personer var inskrivna som arbetslösa (5 101)
  • 1 299 ungdomar 18-24 år som var inskrivna som arbetslösa (1 388)
  • 36 varslades om uppsägning (92)
  • 7,6 procent var arbetslösa (8,2)
  • 16,8 procent ungdomar 18-24 år var arbetslösa (18,1)

För mer fyllig information se filen Arbetsmarknadsläget i Jämtland i september.

För kommentarer: Christina Storm Wiklander, chef arbetsförmedlingen i södra Norrland, 010-486 98 58
Urban Isberg, press- och informationsansvarig, 010-486 46 40

Den positiva trenden på arbetsmarknaden håller i sig
Christina Storm Wiklander