Full fart mot vintersäsongen

På anrika Tott Hotell i Åre genomför Arbetsförmedlingen 30 augusti en rekryteringsträff för att hjälpa arbetsgivare från hotell- och fjällanläggningar att rekrytera personal inför kommande vintersäsong. Och behovet är stort, cirka 1 500 medarbetare ska anställas.

– Våra rekryteringsträffar är ett effektivt sätt för arbetsgivarna att hitta rätt kompetens säger Karin Wiik, arbetsförmedlare och ansvarig för genomförandet av rekryteringsträffen. Här får arbetsgivare och arbetssökande en möjlighet att träffas för ett första intryck.

De jobb som erbjuds finns bland annat inom snötillverkning, liftpersonal, köks- och restaurangpersonal, vaktmästeri, taxi, barnomsorg och skidskola.

– Det är många jobb inom ett väldigt brett område så det finns något för alla säger Karin Wiik. Vi har cirka 35 arbetsgivare representerade, allt från fåmansföretag till de största i branschen. Skistar till exempel anställer 600 personer bara här i Åre.

– Många av de lediga jobben lämpar sig för ungdomar och det är särskilt viktigt då vi har hög ungdomsarbetslöshet i vårt län säger Johan Tegnhed, arbetsförmedlingschef med områdesansvar i Östersund. Eftersom arbetsgivarna rekryterar på plats så har förhoppningsvis många av besökarna ett jobb när dom lämnar mässan.

Dag                                     tisdag 30 augusti

Tid                                      kl 10.00-16.00

Plats                                   Tott Hotell i Åre

Välkomna att bevaka mässan!

För kommentarer:  Karin Wiik, arbetsförmedlare, 010-487 09 36

Presskontakt:  Urban Isberg, Informatör,  010-486 46 40