Generationsväxling ger goda jobbmöjligheter

I Jämtlands län har många arbetsgivare svårt att hitta medarbetare. Så jobbmöjligheterna är stora, speciellt om du har rätt utbildning och kompetens. För exempelvis sjuksköterskor och lärare är det lätt att få jobb.

Det pågår en stor generationsväxling i länet inom både det privata näringslivet och den offentliga sektorn som gjort att många arbetsgivare har svårt att hitta personal med rätt utbildning och kompetens. Många av de yrken som arbetsgivarna upplever svåra att rekrytera till har ofta höga utbildningskrav. Den som har en eftergymnasial utbildning har i de flesta fall också goda möjligheter att hitta ett jobb.

– Antalet arbeten där det inte krävs någon utbildning har minskat under åren. Det betyder att det har blivit allt viktigare att ha slutfört sin gymnasieutbildning, säger Maria Salomonsson, arbetsmarknadsanalytiker.

Jobbmöjligheter ger bra vägledning
I den nya broschyren Jobbmöjligheter beskriver Arbetsförmedlingen hur jobbmöjligheterna ser ut inom olika yrken det närmaste året. Inom många yrken kommer det att råda stor brist under ett antal år framöver. För den som funderar över sitt studieval kan därför Jobbmöjligheter i vissa fall vara en bra vägledning till ett framtida yrke.

– Det här är ett bra material för både arbetsförmedlare, arbetssökande och yrkesvägledare. Det är värdefull information till bland annat de som ska yrkesväxla och unga som ska välja för framtiden, säger Fredrika Henriksson, arbetsförmedlingschef i Östersund.

Här är jobben med störst möjlighet
Några exempel på jobb med störst möjlighet i Jämtlands län:

• sjuksköterska, revisor, biståndsbedömare, lärare, installationselektriker, skogsmaskinförare, kock, byggnadsingenjör, bussförare, lastbilsförare

Några exempel på jobb med sämre jobbmöjligheter i Jämtlands län:

• administratör, personlig assistent, vaktmästare, skogsarbetare, receptionist, städare, barnskötare, journalist, studie- och yrkesvägledare, vårdbiträde

För kommentarer: Fredrika Henriksson, arbetsförmedlingschef i Östersund, 010-486 42 02
För mer information: Maria Salomonsson, arbetsmarknadsanalytiker, 010-487 67 19
Presskontakt: Lotta Edman, press- och informationsansvarig, 010-488 54 21

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi medverkar till att arbetsgivare får arbetskraft och arbetssökande jobb.

Ring oss på 0771-600 000 eller besök närmaste arbetsförmedling.
arbetsformedlingen.se

Fredrika Henriksson