Hetaste yrkena i Jämtlands län

Report this content

I Jämtlands län finns det gott om jobb inom många yrken. Flest nya jobb och därmed hetast arbetsmarknad har vårdutbildade, lärare och buss- och lastbilsförare.

Arbetsförmedlingens senaste prognos visar på en fortsatt stark arbetsmarknad i Jämtlands län. I år väntas 1 150 nya jobb i länet och de nya jobben skapas i samtliga branscher.

Idag publicerar Arbetsförmedlingen Jobbmöjligheter med färsk information om yrken med bäst chans till jobb i länet under 2019.

– De flesta jobben finns inom hälso- och sjukvården. Även lärare har lätt att få jobb och det är många hantverkare och småföretagare som går i pension och behöver ersättas. I länet ger även besöksnäringen stora jobbmöjligheter, särskilt vintertid, säger Maria Salomonsson, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen i Jämtlands län.

Många branscher har länge haft svårt att få kvalificerad arbetskraft och därmed finns större chans även för nyutexaminerade att snabbt komma in i arbetslivet. Här har högskoleutbildade, men även de med avslutat yrkesgymnasium extra goda jobbmöjligheter.

– Funderar man på utbildning finns många möjligheter. Många branscher kommer att ha stort personalbehov långt framöver samtidigt som nya yrkesroller växer fram när arbetsmarknaden förändras. Välj gärna att utbilda dig inom ett bristyrke eller efter intresse och inte efter traditionellt kvinnligt eller manligt yrkesval, säger Maria Salomonsson.

Yrken och yrkesgrupper med liten konkurrens om jobb i Jämtlands län

Sjuksköterskor, Undersköterskor, Läkare, Mjukvaru- och systemutvecklare, Supporttekniker IT, Fritidspedagoger, Lärare, Bussförare, Lastbilsförare, Kockar och kallskänkor, Redovisningsekonomer, Snickare, Fordonsmekaniker och reparatör, Poliser, Svetsare

Yrken och yrkesgrupper med stor konkurrens om jobb i Jämtlands län

Grovarbetare inom bygg och anläggning, Kassapersonal, Kontorsreceptionister, Kontorsassistenter och sekreterare, Telefonister

Tips från Arbetsförmedlingens jobbsökarexpert:

• Våga ta kontakt – många arbetsgivare behöver anställa. Berätta vem du är, vad du kan bidra med och varför du är intresserad av att jobb hos just dem.

• Innan du tar kontakt: Läs på om arbetsgivaren, till exempel på deras hemsida, i artiklar och på sociala medier.

• Är du osäker på vad du vill? Få inspiration om olika yrken och se var det är lätt att få jobb på www.arbetsformedlingen.se/yrkeskompassen

• Om du ska söka jobb spontant: Fokusera främst på mindre arbetsgivare och vänd dig till chefen inom det område där du söker jobb.

• Om du vill prova på en ny bransch: Fundera över hur du kan använda dina tidigare kunskaper och egenskaper på ett nytt sätt.

• Delta i Arbetsförmedlingens webbinarier till exempel:

14 februari Webbinar - Karriärvägledning, del 1

19 februari Webbinar – Anställningsintervjun

20 februari Webbinar – 10 bra tips för att fixa ett jobb

• Få inspiration i Arbetsförmedlingens jobbpodd till exempel avsnitten om
Ansökningshandlingar

Få koll på kompetensorden i annonsen

Du kan göra vad du vill bara du bestämmer dig

För information: Maria Salomonsson, arbetsmarknadsanalytiker i Jämtlands län, 010-487 67 19

Presskontakt: 010-486 10 00

Följ oss på Twitter: @Arbetsformed