Företag söker framtidens färdigheter på Dreamhack Summer

Online-rekrytering, speed-dating mellan arbetsgivare och arbetssökande, och möten runt framtidens färdigheter är några av inslagen i Future Skills Lounge på DreamHack Summer i Jönköping 16–19 juni.

Saken är klar: framtidens arbetsmarknad blir inte som gårdagens. Digitaliseringens följder och en ökande rörlighet på arbetsmarknaden behöver mötas med livslångt lärande och nytänkande om färdigheter och matchning. Den snabbt växande spelvärlden är en plattform för arbetsgivare som söker uppkopplad, nätverkande, flerspråkig och problemlösande kompetens.

Tillsammans med Area Academy och Futurion arrangerar Arbetsförmedlingen Future Skills Lounge; en mötesplats där vi kombinerar konkret jobbmatchning, speed-dating mellan arbetsgivare och arbetssökande samt webbsända samtal om vad som är framtidens färdigheter och hur vi skaffar oss dessa. Oavsett om vi söker jobb eller erbjuder jobb.

– I Future Skills Lounge kan du till exempel testa olika yrken i virtual reality och träffa arbetsgivare. Det är en mötesplats för företag och möjliga medarbetare, och för alla som är nyfikna på framtidens arbetsliv, säger Anki Söderström, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen.

DreamHack Summer i Jönköping 16–19 juni är en av världens största mötesplatser för e-sportare, gamers, streamers, cosplay-aktörer och speldesigners. Flera lokala företag besöker arrangemanget för att rekrytera.

Mer information finns på futureskillslounge.se.

Kontakt: Josefin Berndtson, sektionschef, 010-488 60 41 och Anki Söderström, företagsrådgivare, 010-488 60 22

Presskontakt: Eva Antonsson, press- och informationsansvarig, 010-488 23 43

Taggar: