Samarbete stärker länets arbetsmarknad

För tredje månaden i rad ökar antalet arbetslösa i Jönköpings län i jämförelse med samma månad föregående år. Drygt 11 300 var arbetslösa i slutet av april, vilket motsvarar 6,6 procent av arbetskraften. Det är en ökning med 550 personer jämfört med föregående år. I riket var arbetslösheten 7,5 procent.

Påbörjat samarbete ska bromsa länets ökade arbetslöshet
Arbetsmarknaden i Jönköpings län är fortsatt stark och den ökade arbetslösheten ska ses i ljuset av att antalet inskrivna som är födda utanför Europa har ökat snabbt det senaste året. Av de inskrivna arbetslösa var 6 900 födda utanför Europa, vilket är 1 020 fler än i fjol. Arbetslösheten bland inrikes födda har minskat från 3,1 till 2,8 procent. Även fortsättningsvis har Jönköpings län Sveriges lägsta arbetslöshet för inrikes födda.

Många av de inskrivna hos Arbetsförmedlingen behöver ta del av utbildningsinsatser för att närma sig arbetsmarknaden. Antalet inskrivna med högst förgymnasial utbildning har ökat det senaste året, från 4 270 till 4 620 personer. Hela ökningen har skett bland utomeuropeiskt födda.

- Vår högst prioriterade fråga just ni är länets kompetensförsörjning. För att snabbt identifiera framgångsrika lösningar för länets företag och arbetssökande har vi startat ett kompetensråd tillsammans med Företagarna, Handelskammaren, Regionen och Länsstyrelsen, säger Christian Lagerqvist arbetsförmedlingschef i Nässjö.

- Fler företagsrådgivare profilerar sig framöver på kompetensförsörjning utifrån ett arbetsgivarperspektiv och vi arbetar samtidigt intensivt med att vägleda arbetssökande till arbete genom utbildning, fortsätter Christian Lagerqvist.

Arbetslösheten bland länets unga minskar svagt
Antalet unga inskrivna arbetslösa (18-24 år) fortsätter att minska, om än marginellt. I april var 1 900 ungdomar inskrivna som arbetslösa på länets arbetsförmedlingar, vilket motsvarar 8,8 procent och är en minskning med 0,3 procentenheter sen motsvarande månad föregående år.

- Våra insatser för att minska ungdomsarbetslösheten har gett stora effekter, säger Christian Lagerqvist. Arbetsförmedlingen har goda möjligheter att ge stöd och nu intensifierar vi samarbetet med länets kommuner för att nå än bättre resultat.

Kort om arbetsmarknaden för Jönköpings län, april 2017
Inom parentes anges motsvarande siffror för april 2016.

• 6,6 procent var inskrivna som arbetslösa (6,3).* Sammanlagt 11 350 personer (10 800) varav 3 020 inom etablering (2 450).
  • 8,8 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (9,1).* Sammanlagt 1 910 personer (1 920) varav 600 inom etablering (420).
  • 5 710 personer var öppet arbetslösa (4 980) varav 1 930 inom etablering (1 290).
  • 5 640 personer deltog i program med aktivitetsstöd (5 810) varav 1 090 inom etablering (1 170).
  • 470 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (560) varav 40 inom etablering (70).
  • 1 240 personer fick arbete (1 490) varav 90 inom etablering (50).
  • 20 personer varslades om uppsägning (90).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Månadsstatistiken för maj publiceras den 15 juni kl. 8:00

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

Vår högst prioriterade fråga just ni är länets kompetensförsörjning.
Christian Lagerqvist arbetsförmedlingschef i Nässjö