Svensk- och utlandsfödda tillsammans - en framgångssaga med jobbgaranti

I Nässjö har ett nytt grepp testats för att få ut långtidsarbetslösa och nyanlända på arbetsmarknaden.

- Mixen mellan svensk- och utlandsfödda är en viktig del i framgången, säger Rickard Fransson, arbetsförmedlare.

Mohamed Radwan Hassan från Jemen tycker att han lärt sig många nya ord från sina svenska arbetskamrater och trivs med att städa gårdarna i Nässjö. Foto: Jonas Hansson.

Det började med att Primär Fastighetsförvaltning i Göteborg, som har verksamhet över hela landet, tog kontakt med Arbetsförmedlingen i Nässjö.

- Normalt annonserar vi i tidningen när vi söker personal, men vi ville undersöka möjligheten att räkna hem en entreprenad åt kommunala fastighetsbolaget Linden i Nässjö med att koppla det till vårt samhällsansvar och arbete med CSR (Corporate Social Responsibility), där vi vill stötta personer att gå från utanförskap in på arbetsmarknaden, säger Johan Svensson, uppdragsansvarig på Primär Fastighetsförvaltning.

Alla är garanterade jobb

Allt gick sedan rekordsnabbt. En urvalsprocess drogs igång på Arbetsförmedlingen och en speeddating arrangerades för 50 nyanlända och långtidsarbetslösa.

- Vi valde ut åtta kandidater, som har fått praktik i sex månader som fastighetsskötare på Primär. Alla är garanterade jobb med kollektivavtal med stöd från Arbetsförmedlingen, exempelvis i form av Nystartsjobb och Instegsjobb, säger Rickard Fransson, som har med sig många idéer kring integrationsprojekt efter två års arbete i Sydafrika.

Vid Primärs maskinförråd med tillhörande personalutrymme träffar vi hela gänget: Abdinur Aseyr Yusuf från Somalia, Matin Algazairy och Emer Chme från Syrien och Mohamed Radwan Hassan från Jemen, som alla pratar antingen somaliska eller arabiska och har bristfälliga kunskaper i svenska - till skillnad från Danny Lundgren, Eveline Hagenklint och Henrik Engstrand.

Arbetsledare Tomas Månsson med det nya fastighetsskötargänget i Nässjö: Emer Chme, Henrik Engstrand, Abdinur Aseyr Yusuf, Danny Lundgren, Eveline Hagenklint, Mohamed Radwan Hassan och Matin Algazairy. Foto: Jonas Hansson.

Fimpar och snus på måndagar

På frågan hur de trivs svarar de snabbt:

- Det är bra arbetsledare, ingen stress och vi har fått bra arbetskläder. Alla är ett gäng och ingen är utanför.

Och på frågan vad de gör:

- Samlar skräp, rengör, sköter trädgård, skottar snö och klipper gräs.

- Särskilt på måndagar är det mycket fimpar och snus att plocka upp, säger Henrik Engstrand, som gjort det till en vana att se skräp överallt sedan han började med fastighetsskötsel.

”Vi lär oss nya ord hela tiden”

Emer Chme berättar att han hade lite fördomar från början kring enda tjejen i gänget.

- Jag tänkte att hon kan väl inte jobba med sådant här, men där hade jag helt fel …

En förhoppning från Arbetsförmedlingen är att de utlandsfödda deltagarna, som ingår i det så kallade Etableringsuppdraget, också ska lära sig språket bättre av att umgås med sina svenskspråkiga arbetskamrater.

- Vi lär oss nya ord hela tiden på jobbet, säger Emer Chme.

Fyra års advokatstudier

De utlandsfödda har alla olika bakgrund. Allt från att driva affär till att jobba som skräddare.

- Jag har studerat fyra år till advokat i Libanon, men nu vill jag bli polis och kommer att kämpa för det, säger Emer Chme, som tycker att fastighetsskötsel är OK att jobba med just nu.

Rickard Fransson berättar att Arbetsförmedlingen vid urvalet var noga med att hitta igen personer med engagemang, där alla drar sitt strå till stacken.

Han konstaterar att Arbetsförmedlingen hade tre mål med att gå in i samarbetet med Primär och Linden:

- Att förbättra integrationen, skapa arbetstillfällen och få erfarenhet för att kunna skapa liknande projekt i andra branscher.

Proaktivt med utanförskap

Rickard Fransson ser Lindenprojektet som ett tydligt exempel på hur man kan jobba proaktivt med utanförskap.

- Vi vill ge de här grupperna en fair chans att komma in på arbetsmarknaden och det vi har gjort här i Nässjö har jag inte hört någon annan som har gjort. Man blir nästan lite rörd när man ser hur alla har utvecklats och man känner stolthet för var och en av dem. Sedan kan jag medge att alla inblandade har engagerat sig mer i det här än vad som egentligen ingår i våra arbetsuppgifter.

- Det är en framgångssaga, säger Johan Svensson, som redan har planerar för att introducera modellen i det nätverk som Primär Fastighetsförvaltning har med Svenskt Näringsliv, för att få andra arbetsgivare att ta efter.

Abdinur Aseyr Yusuf trivs med sitt nya jobb. Foto: Jonas Hansson

Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, 010-488 42 92

Taggar:

Vi lär oss nya ord hela tiden på jobbet.
Emer Chme, fastighetsskötare och deltagare i Etableringsuppdraget