Minskad ungdomsarbetslöshet mest positiva trenden på länets arbetsmarknad under 2015

Under 2015 minskade den totala arbetslösheten i Kronobergs län marginellt, eller med 75 personer. Mest positivt på länets arbetsmarknad under förra året var att antalet arbetslösa ungdomar minskade med 300 personer.

Ungdomsarbetslösheten i länet har sakta men stadigt minskat under en längre tid. I slutet av december var 1 600 ungdomar (18-24 år) inskrivna vid länets arbetsförmedlingar. Det är 300 färre än ett år tidigare och innebär en minskning med 15,7 procent. Minskningen är större i Kronobergs län än i riket som helhet.

Den totala arbetslösheten i länet ligger i stort sett stilla. Under 2015 minskade antalet arbetslösa med 75 personer. Det innebär en arbetslöshet i Kronobergs län på 8,6 procent, att jämföra med riksgenomsnittet på 8,0 procent.

- Vi har just nu en situation där sysselsättningen beräknas öka men arbetslösheten ligga stilla. Det beror på att antalet personer som ställer sig till arbetsmarknadens förfogande växer snabbare än sysselsättningsökningen. Det är framför allt gruppen utrikes födda som ökar, säger Daniel Warelius, arbetsförmedlingschef i Växjö.

Lokala skillnader

Lägst arbetslöshet bland länets kommuner hade i slutet av december Älmhult (5,5 procent), Ljungby (6,1 procent) och Tingsryd (8,1 procent). Högst arbetslöshet hade Lessebo (15,1 procent), Uppvidinge (10,4 procent) och Markaryd (10,1 procent).

Färre varsel

Under 2015 varslades 847 personer i länet om uppsägning. Det är 122 personer färre än året innan och den näst lägsta siffran sedan krisåren 2008/2009.

För kommentarer: Daniel Warelius, presstalesman Kronobergs län och arbetsförmedlingschef Växjö, 010-487 29 01,

Johanna Buchalle, arbetsförmedlingschef Värnamo, 010-488 83 33

För information: Ronnie Kihlman, utredare, 010-487 68 40

Presskontakt: Olle Sjösäter, pressansvarig, 010-488 23 46

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi medverkar till att arbetsgivare får rätt arbetskraft och att arbetssökande kan få jobb.
Ring oss på 0771-416 416 eller besök närmaste arbetsförmedling.
www.arbetsformedlingen.se

Om oss