Fokus på filmarbetarna

För första gången arrangeras en arbetsmarknadsdag för filmbranschen. Arrangemanget är resultatet av ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen Kultur Media, Stockholms dramatiska högskola och Teaterförbundet för scen och film.

– Vi vill lyfta fram filmarbetarna bakom kameran, så som manusförfattare, producenter och tekniker. Det är en tuff bransch med få stadigvarande anställningar och många kortare uppdrag. Här har vi skapat en arena där tillfälle ges till nya kontakter som kan leda till nya samarbetsmöjligheter, säger Mikael Engelmark, chef för Arbetsförmedlingen Kultur Media Öst.

Dagen bjuder på en mässdel med utställare, föreläsningar och framför allt massor av kontaktmöjligheter. På plats finns filmarbetare, branschorganisationer, Svenska Filminstitutet, Sveriges Television, Konstnärsnämnden och många fler.

– I filmbranschen får man många jobb via kontakter. Därför vill vi skapa nya mötesplatser för filmarbetare. Vi vill att arbetsmarknadsdagen ska vara en inspirerande dag där man kan träffa flera viktiga aktörer i branschen, säger Eleonor Fahlén, Teaterförbundets regionala skyddsombud på filmområdet.

Media är välkomna!

Dag: måndag 16 november