Unikt samarbete när kulturarbetare och uppdragsgivare ska hitta varandra

För första gången går Arbetsförmedlingen Kultur Media Nord och Länsstyrelsen i Västerbottens län samman och arrangerar en portfoliovisning med professionella bildkonstnärer, formgivare/keramiker och textila konstnärer. Målgruppen är potentiella uppdragsgivare som fastighetsbolag, arkitekter och kommuner för att nämna några.

Förhoppningen är att konstnärer och uppdragsgivare ska hitta varandra och mötas i nya spännande sammanhang.

– Från länsstyrelsens sida vill vi stödja sysselsättningen och kulturen i länet och ser detta som en möjlighet att öppna en mötesplats för kulturarbetare och potentiella uppdragsgivare, säger Magdalena Andersson, landshövding i Västerbottens län.

Intresset för att delta är stort från såväl uppdragsgivare som konstutövare. Bland uppdragsgivarna återfinns Statens konstråd, Bostaden, Region Västerbotten och Sweco Architects. De kulturarbetare som deltar representerar olika konstinriktningar inomhus och utomhus. Där finns en stor mångfald tekniker som textil, ljus, emalj, fotografi och glas.

– Det stora intresset visar att det finns ett stort behov av att skapa mötesplatser för att näringslivet och konstnärerna ska hitta varandra. Därför tar vi initiativ till en konkret insats som denna portfoliovisning. Vi är också glada för samarbetet med länsstyrelsen, säger Anita Eriksson, chef Arbetsförmedlingen Kultur Media Nord.

Portfoliovisningen innebär att varje konstnär får möjlighet att göra en kortare presentation om sig och sina verk för de potentiella uppdragsgivarna.

– Att få vara med vid ett sådant här tillfälle betyder mycket för mig som konstnär. Jag får visa upp mig och ett tillfälle att nå många tänkbara uppdragsgivare vid ett och samma tillfälle. Och att det sker i den här omgivningen ger ytterligare en dimension, säger Maria Sundström, bildkonstnär från Hörnefors och en av de deltagande konstnärerna.

Media är välkomna att träffa samtliga medverkande under minglet!

Dag: torsdag 3 december
Tid: 13–16, mingel 16–17.30
Plats: Länsstyrelsen Västerbottens län, Storgatan 71 B, Umeå

För kommentarer och mer information:
Magdalena Andersson, landshövding i Västerbottens län, 010-225 43 00
Anita Eriksson, chef Arbetsförmedlingen Kultur Media Nord, 010-486 05 29

Presskontakt:
Jörgen Boman, kommunikationschef, Länsstyrelsen Västerbottens län, 010-225 42 37
Lotta Edman, pressansvarig, Arbetsförmedlingen Kultur Media 010-488 54 21

Taggar: