Bokade besök på webben höjer kvaliteten

Arbetsförmedlingen i Luleå och Boden får nya öppettider från och med måndag den 16 oktober. Anledningen är att allt fler besök bokas i förväg och andelen spontana besök minskar.

Arbetssökande med e-legitimation kan numera skriva in sig vid Arbetsförmedlingen på webben. Samtidigt kan man boka tid för ett personligt besök eller välja att få sin service på distans via webben eller sin telefon. Detsamma gäller alla arbetsgivare, som också kan få hjälp med sina rekryteringar på distans.

Allt fler arbetssökande skriver in sig själva på det här sättet och väljer att få sin service på distans, och det blir allt färre som väljer att inte förboka sitt besök på Arbetsförmedlingen.

Bokade besök för att höja kvaliteten

– När vi justerar våra öppettider så gör vi det för att öka kundnyttan, säger Daniel Nilsson, arbetsförmedlingschef i Luleå Boden. Vi går från oplanerade besök till fler bokade besök för att höja kvaliteten i vårt möte med våra kunder. Vi kan på ett bättre sätt stötta personer som har det svårt att komma in på arbetsmarknaden. Vi kommer också att få möjlighet att vara ute hos arbetsgivare i större utsträckning.

– Vi kommer naturligtvis att kunna erbjuda möten och träffar utanför de tider som vi håller öppet, men då är det i form av bokade tider, säger Daniel Nilsson.

De nya öppettiderna

De nya öppettiderna i Luleå och Boden, från och med den 16 oktober, för dem som inte har förbokat sitt besök är:

• Måndag, onsdag, fredag 13-16
  • Övriga tider öppet för bokade besök

För information och kommentarer: Daniel Nilsson, arbetsförmedlingschef i Luleå/Boden, 010-486 75 55
Presskontakt: Peter Lundberg, press- och informationsansvarig, 010-488 55 78