Här kan man hitta sitt drömjobb i Boden

Snön ligger knädjup, men det är faktiskt dags att börja tänka på både sommarjobb och mer varaktiga jobb. Under Arbetsförmedlingens rekryteringsmässa i Boden den 14 mars kan arbetsgivare hitta sina sommarvikarier, och arbetssökande fixa sina sommarjobb.

Hälso- och sjukvård samt socialt arbete är det största yrkesområdet i Norrbotten. Det är också ett yrkesområde där behovet av arbetskraft är mycket stort och där möjligheten att få ett jobb är mycket goda. Det beror på att andelen äldre i samhället ökar samtidigt som många som arbetar inom yrkesområdet kommer att pensioneras.

Behovet av vikarier är stort

– Eftersom behovet av vikarier är så stort arrangerar vi varje år en stor rekryteringsmässa så att arbetsgivarna kan hitta den kompetens de söker. De flesta verksamheter inom vård- och omsorg måste ju fungera på samma sätt på sommaren som under alla andra tider på året, säger Alexandra Olofsson, arbetsförmedlare i Boden.

Arbetsförmedlingen i Boden har under många år arrangerat rekryteringsmässor för arbetsgivare och arbetssökande. Dagarna brukar locka hundratals besökare varje år.

Bland de arbetsgivare som anmält sig till årets dag kan nämnas Länsservice, Bodens kommun, Western Farm och Ski Camp.

Vänta inte till i maj

– Man måste vara ute i god tid och söka sitt sommarjobb nu och inte vänta till i maj. Det blir allt större konkurrens om arbetskraften, så arbetsgivarna annonserar ut sina sommarjobb allt tidigare, säger Alexandra. På våra rekryteringsdagar kan också en arbetsgivare möta en arbetssökande under enkla förhållanden. Ett jättebra sätt att skapa sig en bild av varandra.

Media är välkomna att följa rekryteringsmässan den 14 mars. Mässan invigs klockan 11,30 av arbetsförmedlingschefen Daniel Nilsson, kommunalrådet Inge Andersson och Peter Berkfors, ordförande i Företagarna Boden.

Plats: Folkets hus i Boden

Datum: Tisdag den 14 mars

Tid: Klockan 11,30 (mässan pågår 12-15)

För kommentarer och information:  Daniel Nilsson, arbetsförmedlingschef i Luleå/Boden,