Ingen minskning, trots rekordmånga jobb

Arbetslösheten i Norrbotten minskar inte längre. Under oktober månad var 8 960 personer inskrivna som arbetslösa vid arbetsförmedlingarna i Norrbotten, vilket är 16 fler än under samma månad i fjol.

Orsaken till att arbetslösheten inte sjunker lika mycket i Norrbotten längre beror till stor del på att Norrbotten inte längre har samma gynnsamma konjunkturläge som stora delar av övriga landet. Dessutom har andelen utrikesfödda bland de arbetslösa ökat med 9 procent.

Arbetslösheten i Norrbotten låg under oktober månad på 7,2 procent, samma nivå som i oktober förra året, jämfört med riket på 7,8 procent.

– Det som oroar mig är att antalet ungdomar och utrikesfödda med långa tider i arbetslöshet ökat, säger Göran Nilsson, marknadschef för Arbetsförmedlingen i Norrbotten och Västerbotten. Bland de utrikesfödda har den andelen ökat med runt 33 procent, i ungdomsgruppen nästan 47 procent.

Rekordmånga lediga jobb i år

Under oktober nyanmäldes det 1 583 lediga platser med varaktighet längre än 10 dagar, vilket är omkring 280 fler än under oktober 2014. Hittills i år har det inkommit omkring 18 500 lediga platser, cirka 1 100 fler jämfört med 2014.

– I oktober hade vi fått in 30 494 lediga jobb till Arbetsförmedlingen i Norrbotten och Västerbotten hittills i år. Det är rekord, säger Göran Nilsson. Men det visar också att det saknas rätt kompetens bland de arbetslösa. Arbetsgivarna får inte tag på rätt arbetskraft. Så därför hoppas jag mycket på projektet JobbMatchen som startat, där vi ska hitta metoder att matcha bland annat nyanlända till rätt jobb.

Piteå minskade mest

Arbetslösheten har minskat mest i Piteå med 0,7 procentenheter jämfört med oktober i fjol. Pajala hade den största ökningen med 3,6 procentenheter. Lägst arbetslöshet i oktober hade Kiruna med 4,7 procent och högst var den i Haparanda med 13,7 procent.

Kort om oktober månad 2015, Norrbottens län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för oktober månad 2014)

• 7,2 procent var inskrivna som arbetslösa (7,2)*
  • 13,8 procent av ungdomar 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (15,5)**
  • Antal inskrivna arbetslösa uppgick till 8 960 personer (8 944)
  • 1 239 personer fick arbete (1 418)
  • 790 personer anmälde sig som nya öppet arbetslösa (825)
  • 1 583 nya lediga platser anmäldes (1 301)
  • 83 personer varslades om uppsägning (569)

*Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16-64 år

** Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 18-24 år

För kommentarer : Göran Nilsson, chef marknadsområde Norra Norrland, 010-486 74 96, 070-543 95 06
För information : Timo Mulk-Pesonen, arbetsmarknadsanalytiker, 010-486 73 86
Presskontakt : Peter Lundberg, press- och informationsansvarig, 010-488 55 78

Citat

Det visar också att det saknas rätt kompetens bland de arbetslösa. Arbetsgivarna får inte tag på rätt arbetskraft.