Arbetsförmedlingen intervjuar 590 arbetsgivare i länet

De närmaste veckorna kommer över 15 000 arbetsgivare att intervjuas av Arbetsförmedlingen. Ett syfte är att ta reda på läget och framtidsutsikterna på arbetsmarknaden inför den prognos som presenteras i december. I Örebro län kommer cirka 590 arbetsgivare att intervjuas.

Nu startar Arbetsförmedlingens prognosarbete. Cirka 590 arbetsgivare i Örebro län ska intervjuas av Arbetsförmedlingen. De kommer att få svara på frågor om hur de ser på framtiden, hur många anställda de har och om de planerar att nyanställa. Totalt ska omkring 13 000 privata arbetsgivare i landet och 2 000 offentliga verksamheter få besök.

— De här intervjuerna med arbetsgivare i varje kommun i hela landet är nödvändiga i vårt arbete med prognosen, men det är också ett bra sätt att knyta kontakter med arbetsgivare och skapa nya vägar in på arbetsmarknaden för våra arbetssökande, säger arbetsmarknadsanalytiker Fredrik Mörtberg.

Intervjumaterialet ska bearbetas av Arbetsförmedlingens analysavdelning och sammanställs i en arbetsmarknadsprognos för åren 2017 och 2018. Det blir en övergripande prognos för hela landet. Dessutom görs prognoser om framtidsutsikterna på arbetsmarknaden 2017 för varje län.

Vad frågar arbetsförmedlarna?
Intervjuerna handlar bland annat om antal anställda nu och behovet av nyrekryteringar, arbetskraftsbrist, bristyrken, löneutveckling samt arbetsgivarnas bedömning av efterfrågan på varor och tjänster.

Arbetsförmedlingen har gjort prognoser sedan 1960-talet. De presenteras två gånger varje år, nu närmast den 7 december.

Följ med en arbetsförmedlare på arbetsgivarbesök

Nu kan vi erbjuda en reporter att följa med en arbetsförmedlare på besök hos en arbetsgivare. Är du intresserad, kontakta någon av nedanstående.

Örebro: Jonas Triumf, 010-488 41 40 (kan kontaktas efter 10 oktober)
Karlskoga: Inglis Ström, 010-486 98 94

Sari Harju, arbetsförmedlingschef  Örebro, Hallsberg, Kumla, Askersund, Laxå, Lekeberg, Lindesberg, Hällefors, Ljusnarsberg och Nora, 010-486 40 04

Fredrik Mörtberg, arbetsmarknadsanalytiker, 010-488 40 39