Lediga jobb strömmar in, men allt svårare att tillsätta jobben

Report this content

Efterfrågan på arbetskraft är hög i länet, men det blir allt svårare att rekrytera. Det framgår av det stora antalet lediga jobb som anmälts tidigare månader, men som fortfarande inte är tillsatta.

Efterfrågan på arbetskraft är mycket hög i länet, vilket avspeglar sig på det ökade inflödet av lediga jobb. I januari anmäldes drygt 3 500 lediga jobb till Arbetsförmedlingen i Örebro län. Det är 500 fler än för ett år sedan. De flesta jobben fanns inom vård och omsorg samt finansiell verksamhet och företagstjänster. Samtidigt är antalet kvarstående platser högt, det vill säga jobb som anmälts föregående månader men som fortfarande inte är tillsatta. I januari var det över 3 300 kvarstående platser från 2016.

Behovet av personal inom vård och omsorg är stort och det har varit ett stort inflöde av lediga jobb inom detta område. Antalet nyanmälda jobb inom vård och omsorg har ökat varje januarimånad från 2015 och framåt.

I en del fall är det samma tjänster som annonseras, men det visar bara bristen på arbetskraft med rätt kompetens inom dessa yrken, säger arbetsmarknadsanalytiker Fredrik Mörtberg.

Konkurrensen om arbetskraften blir allt tydligare

Det råder stor konkurrens om den lediga arbetskraften på länets arbetsmarknad och den bilden blir alltmer tydlig. Rekryteringsproblem tycks leda till att arbetsgivarna börjar rekrytera sommarvikarier tidigare än vanligt. Av de jobb som anmäldes till Arbetsförmedlingen i Örebro län i januari var över 930 sommarvikariat. Hittills har det redan kommit in nästan 1 400 sommarvikariat inför sommaren 2017.

Samtidigt som efterfrågan på arbetskraft ökar, minskar antalet arbetslösa i länet. I januari var det drygt 250 färre som var arbetslösa än för ett år sedan.

Det finns stora rekryteringsproblem inom flera branscher och personer som flyttar hit kan med rätt insatser etablera sig inom många bristyrken, säger arbetsförmedlingschef Sari Harju.

Kort om januari 2017, Örebro län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för januari 2016)

•  8,2 procent var inskrivna som arbetslösa (8,5)*
  •  12,6 procent av ungdomar 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (14,4)**
  •  Antal inskrivna arbetslösa uppgick till 11 555 personer (11 809)
  •  1 291 personer fick arbete (1 287)
  •  921 personer anmälde sig som nya öppet arbetslösa (862)
  •  3 558 nya lediga platser anmäldes (3 048)
  •  113 personer varslades om uppsägning (9113)

* Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16-64 år

** Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 18-24 år

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

Aktuell månadsstatistik

Statistik för län och kommuner

Arbetsmarknadsstatistik för februari publiceras 13 mars klockan 8.

Sari Harju, arbetsförmedlingschef  Örebro, Hallsberg, Kumla, Askersund, Laxå, Lekeberg, Lindesberg, Hällefors, Ljusnarsberg och Nora, 010-486 40 04

Fredrik Mörtberg, arbetsmarknadsanalytiker, 010-488 40 39