Stor praktikmässa i Örebro

På tisdag arrangerar Arbetsförmedlingen i Örebro en stor mässa med ett fyrtiotal arbetsgivare som kan erbjuda praktikplatser.

Praktik är ett bra sätt för arbetssökande som inte har arbetslivserfarenhet eller har varit utan arbete under lång tid att komma in på arbetsmarknaden. Under praktiken får de en chans att visa vem de är och vad de kan. Praktik är också ett bra sätt att skapa nya kontakter och få värdefulla meriter och referenser.

— Det leder inte alltid till anställning på just den arbetsplatsen, men genom de erfarenheter, referenser och nya kontakter som praktiken ger, blir det lättare att få jobb hos en annan arbetsgivare också, säger Matilda Lindblom, kundresurs på Arbetsförmedlingen i Örebro.

Det finns ett stort engagemang hos arbetsgivare att ta emot arbetssökande på praktik. På mässan finns fler än 40 arbetsgivare representerade.

— Det är för att ge arbetssökande och arbetsgivare en möjlighet att mötas på ett enkelt sätt som vi arrangerar den här mässan, säger Matilda Lindblom.

Tid: Tisdag 30 september klockan 13-16
(Arbetsgivarna finns på mässan från klockan 12:30)

Klockan 13:15, 14:15 och 15:15 hålls inspirationsföreläsningar av entreprenörerna Elias Hallman och Kevin Karlsson

Plats: Arbetsförmedlingen i Örebro, Olaigatan 4