100 utrikesfödda akademiker i Skåne har fått arbete genom Nationell Matchning

ESF-projektet Nationell Matchning i Malmö har hittills bidragit till att 100 utrikesfödda akademiker från Malmö, Lund, Kristianstad har fått jobb inom sina yrkesområden. Det firar man med en workshop torsdag den 27 mars i Malmö för projektdeltagarna med tema: JOBB -hur svårt är det att få ett arbete och vad krävs?

Johanna Thorvaldsdotter, Beijer Electronics och Tarek Houssari, Swedbank, berättar om hur de anställt två personer genom samarbetet med Nationell Matchning. Även deltagare som fått arbete berättar om sina erfarenheter i Sverige.

Nationell matchning arbetar för att fler personer med utländsk akademisk utbildning ska få arbete i Sverige som motsvarar deras kunskaper

– Vi jobbar mycket med fysiska möten då många arbetsgivare tyvärr går miste om att träffa dessa välutbildade personer via en vanlig rekryteringsprocess, säger Suzana Dimitrescu, delprojektledare Nationell matchning, Arbetsförmedlingen.

Tid: Torsdag den 27 mars, klockan 15-17 (inleder med kaffe)

Plats: Arbetsförmedlingen Vård Administration, S Förstadsgatan 35, Malmö (Triangeln) lokal Havet. 4våningen.

*ESF-projektet Nationell Matchning ska ta tillvara den kompetens och erfarenhet som finns hos utrikesfödda i Sverige med personer utländsk akademisk examen, yrkesexamen eller utländska yrkeskunskaper och som saknar erfarenhet av svensk arbetsmarknad. Det är ett samverkansprojekt mellan Arbetsförmedlingen, ett antal kommuner och Kungliga Tekniska Högskolan inom området integration och arbets-marknad. Projektet finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och arbetar med privata och offentliga arbetsgivare över hela landet. Riktar sig främst till företag och regioner med brist på kompetent arbetskraft. Pågår mellan november 2011 och december 2014.

I Malmö är Nationell matchning ett samarbetsprojekt mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen. Projektet syftar till att korta vägen för akademiker med utländsk examen. www.arbetsformedlingen.se/nm

För kommentarer: Suzana Dimitrescu, Delprojektledare   Nationell matchning, Arbetsförmedlingen, 010-4862215
Presskontakt:  Lena Lithner Soutkari, 010-486 9720