Arbetsförmedlingen ordnar internationell portfoliesvisning för textildesigners

Den 24 april får 27 textildesigners möjlighet att visa sina portfolios i Borås för uppdragsgivare från Tyskland, Danmark, Indien, Kina och Sverige. Träffen anordnas av Arbetsförmedlingen Kultur Media och är ett led i Arbetsförmedlingens internationella arbete för att bredda arbetsmarknaden för arbetssökande inom kultur och media.

27 välkvalificerade textildesigners kommer att få visa sina mönster och tekniker för fler än 10 uppdragsgivare från utlandet och Sverige. Syftet är att fler designers skall få uppdrag och jobb samt kontakter med uppdragsgivare från de stora textilmarknaderna.

– Dessa kontakter möjliggjordes till stor del genom vårt besök på stora textilmässan i Frankfurt där marknaden är samlad. Där tog vi kontakt med flera företag som klargjorde sitt intresse av att komma till Sverige och möta svenska designers, säger Tina Andersson, arbetsförmedlare på Af Kultur Media Väst och sakkunnig inom textildesign.
- Utbildningarna i Sverige håller en hög kvalitet och utexaminerar designers som är eftertraktade både vad gäller mönster men även de nya teknikerna som utvecklas, avslutar Tina Andersson.

Media är välkommen under dagen,

Datum: 24 april 2012, 10.00-16.00
Plats: Marketplace Borås, Simonsland, Nybrogatan 9A, Borås

Mer information : Wanna Spiridonidou, Eures Adviser Arbetsförmedlingen Kultur Media 010-486 97 38