Arbetslösa erbjuds praktik på Malmö Airport

Malmö Airport vill ge unga och långtidsarbetslösa en chans att komma in på Arbetsmarknaden, i samarbete med Arbetsförmedlingen. På Malmö Airport får i vinter fyra personer prova på arbetslivet i upp till tre månader.

På sju av Swedavias flygplatser runt om i landet får långtidsarbetslösa vuxna eller ungdomar som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet arbetspraktik i upp till tre månader, i ett samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Vi vill vara med och skapa en hållbar arbetsmarknad och därmed en positiv samhällsutveckling. Vi vänder oss till arbetslösa, både ungdomar och andra som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet. Genom att erbjuda praktik vill vi underlätta inträdet på arbetsmarknaden och stärka jobbmöjligheterna, säger Peter Weinhandl, flygplatsdirektör för Malmö Airport.

Arbetspraktiken på flygplatsen pågår upp till tre månader. Det handlar om att prova på arbetsuppgifter som terminalvärd, fastighetsskötsel, kundrelationer, trädgårdsarbete, fordonsverkstad, kommunikation och media, parkering, driftassistent, informationsdiskar.

Under vintern kommer Swedavia totalt att ha cirka 45 praktikanter på sju flygplatser: Göteborg Landvetter Airport, Åre-Östersund Airport, Malmö Airport, Visby Airport, Kiruna Airport, Umeå och Stockholm Arlanda Airport.

– Vi ser att ungdomar eller andra som varit arbetslösa länge ofta saknar arbetslivserfarenhet, referenser och kontakter. Praktik stärker möjligheten att på sikt få ett arbete. Därför är vi mycket positiva till det här samarbetet med Swedavia, säger Robert Nyholm, sektionschef på Arbetsförmedlingen Luftfart.

De personer som omfattas av samarbetet mellan Swedavia och Arbetsförmedlingen är långtidsarbetslösa ungdomar (18-30 år) och långtidsarbetslösa vuxna som är inskrivna i jobb- och utvecklingsgarantin samt etableringsuppdraget samt för arbetssökande som har en funktionsnedsättning.

För mer information
Arbetsförmedlingen: Robert Nyholm, sektionschef på Af Luftfart, telefon 010-486 78 79
Swedavia: Flygplatschef Peter Weinhandl, 010-1094505

Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, regionalt pressansvarig, 010-486 9720.