Arbetslösheten i Skåne ökar igen

Report this content

Skånes arbetsmarknad är fortsatt stark. I april anmäldes nästan 14 000 lediga platser och varselnivån är låg. Ungdomsarbetslösheten minskar stadigt och det finns fortfarande möjlighet att få jobb i sommar. Antalet arbetslösa personer ökade för andra månaden i rad jämfört med förra året. Ökningen beror på att fler personer får uppehållstillstånd och deltar i etableringsuppdraget, men också på att många arbetssökande är utan jobb längre tider.

– Att arbetslösheten ökar igen var väntat när fler skrivs in i etableringsuppdraget. Här gäller det att snabbt fånga upp de som har en efterfrågad utbildning eller yrkeskompetens, medan andra behöver utbilda sig, säger Sofie Carlsson, biträdande marknadschef på Arbetsförmedlingen Skåne.

– Vi ser tydligt att utbildningsbehovet i Skåne blir en allt viktigare fråga. Tisdagens utbildningsmässa i Helsingborg där Arbetsförmedlingen och kommuner i nordvästra Skåne gemensamt försöker öka intresset för utbildning är ett bra exempel på samarbete som vi behöver mer av framöver, menar Sofie Carlsson.

Arbetslösheten ökade även i april jämfört med förra året

Knappt 60 700 var arbetslösa i slutet av april, vilket motsvarar 9,8 procent av arbetskraften. Det är en ökning med knappt 1 300 jämfört med för ett år sedan och andra månaden sedan juni förra året som antalet arbetslösa legat över fjolårets nivå.

Lägst arbetslöshet hade Lomma (3 procent av arbetskraften) och högst Landskrona (14,7 procent) och Malmö (14,6 procent). I april deltog 8 200 personer i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag, vilket är drygt 2 400 fler än för ett år sedan.

Antalet arbetslösa med högst förgymnasial utbildning var drygt 20 100 personer, d.v.s. 33 procent av samtliga arbetslösa. Arbetslösheten för denna grupp var 27,2 procent. Arbetslösheten för personer med gymnasieutbildning var 8,3 procent och för personer med eftergymnasial utbildning 6,5 procent.

Ungdomsarbetslösheten minskar stadigt

I april var drygt 9 000 ungdomar mellan 18 och 24 år arbetslösa, vilket motsvarar 13,9 procent av arbetskraften. Jämfört med året innan fanns det drygt 700 färre arbetslösa unga i Skåne (-7,4 procent). Lägst ungdomsarbetslöshet hade Lomma med 5,2 procent. Högst hade Östra Göinge (25,9) Perstorp (19,2) och Malmö (19,1 procent av arbetskraften).

Fortsatt låg varselnivå

I april varslades nästan 380 personer i Skåne om uppsägning, vilket är en dryg halvering jämfört med situationen för ett år sedan. Det aktuella antalet ligger klart under snittet för den senaste 10-årsperioden (470 varslade).

Många lediga platser

I april anmäldes knappt 13 800 lediga platser, vilket är knappt 700 färre än i april 2016. Knappt 1 700 platser var sommarvikariat, vilket är knappt 200 fler vikariat jämfört med året innan. I april fanns flest nyanmälda platser inom branschgrupperna Finansiell verksamhet och företagstjänster, Vård- och omsorg samt Utbildning som sammantaget svarar för drygt 70 procent av de anmälda jobben.

Kort om arbetsmarknaden för Skåne län april

Inom parentes anges motsvarande siffror för april 2016

• 9,8 procent var inskrivna som arbetslösa (9,8 %) *, sammanlagt 60 748 personer (59 455) varav 8 153 inom etablering (5 733)
  • 13,9 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (15,2 %) *, sammanlagt 9037 personer (9759) varav 1597 inom etablering (909)
  • 30 199 personer var öppet arbetslösa (30 068) varav 4925 inom etablering (3 587)
  • 30 549 personer deltog i program med aktivitetsstöd (29 387), varav 870 inom etablering (333)
  • 2 760 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (3 117), varav 176 inom etablering (190)
  • 5 629 personer fick arbete (6 547), varav 156 inom etablering (128)
  • 377 personer varslades om uppsägning (846)*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

* Andel av den registerbaserade arbetskraften

Månadsstatistiken för maj publiceras 15 juni kl. 8:00

Fakta om statistiken
Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning