Branschvecka vård och omsorg i Malmö för att inspirera, informera och rekrytera

Kompetensbehovet inom vård och omsorg är stort och växer framöver. För att intressera fler på både kort och längre sikt anordnar Arbetsförmedlingen i samarbete med Malmö stad en branschvecka 20 till 24 mars. Det blir bland annat yrkes- och utbildningsinformation. Torsdag 23 mars är det rekryteringsträff på Baltiska hallen där Malmö stad söker 1 000 sommarvikarier. Till dessa tjänster finns inga krav på utbildning, men intresse och bra kunskaper i svenska krävs.

Dessutom finns en ”pop-up arbetsförmedling” på Triangelns köpcentrum på entréplan mitt emot Cervera mellan klockan 10-18 under veckan dit alla är välkomna.

– Vi flyttar ut Arbetsförmedlingen under branschveckan och hoppas många vill prata jobb, säger Dimitrios Skyfacos, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Malmö.

– Kompetensförsörjningen är en stor utmaning inom många branscher, men vård och omsorg är en av de största, konstaterar Dimitrios Skyfacos,

Till sommaren behöver Malmö stad rekrytera sjuksköterskor, undersköterskor, vårdbiträden, aktivitetsledare, omsorgspedagoger, stödassistenter, stödpedagoger, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.

Program (alla aktiviteter på Arbetsförmedlingen, Södra Förstadsgatan 35, Triangelns köpcentrum, förutom rekryteringsträffen i Baltiska hallen)

Måndag 20 mars
Kl. 10-11.30. Yrkesinformation.Vad innebär det att jobba som undersköterska och vårdbiträde i Malmö stad?

Kl.13-15.00. Yrkesinformation Vad innebär det att jobba som aktivitetsledare, vårdbiträde, stödassistent, stödpedagog och omsorgspedagog inom Malmö stads LSS-verksamhet?

Tisdag 21 mars
Kl. 10-11.30. Yrkesinformation .Vad innebär det att jobba som sjuksköterska, fysioterapeut och arbetsterapeut i Malmö stad?

Kl.10-11.30, 13-14 och 14.40-15.30. Yrkesinformation. Vad innebär det att jobba som personlig assistent?

Onsdag 22 mars
Kl 10-12. Utbildningsinformation Omvårdnadsprogrammet

Kl 13-15 Vägledningscentrum och Yrkeshögskolan,

apotekstekniker/sjukvårdsadministratör

Torsdag 23 mars
Kl. 10-14. Rekryteringsträff i Baltiska hallen. Malmö stad söker 1000 semestervikarier inom vård, omsorg och LSS. 150 chefer på plats för att hitta rätt medarbetare inför sommaren. Ta med uppdaterad cv och få möjlighet till en intervju på plats. Kvalifikationskrav: Intresse av att arbeta i vården och goda kunskaper i svenska. Inga krav på utbildning.

Fredag 24 mars
Kl. 10-15. Rekryteringsträff. Humana och Försunda Omsorg söker personliga assistenter

För kommentarer:
Dimitrios Skyfacos, sektionschef, Arbetsförmedlingen i Malmö, 010-486 96 09,  Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, 010-486 9720