Danska AMS besöker Arbetsförmedlingen i Malmö

Representanter för den danska Arbetsmarknadsstyrelsen besöker måndag den 4 november Arbetsförmedlingen i Malmö. Man vill bland annat att veta mer om hur Arbetsförmedlingen arbetar med personer som varit sjukskrivna länge och med att motivera ungdomar som är långt från arbetsmarknaden att söka jobb eller börja studera.

– Vi har ett nära samarbete med både den danska Arbetsförmedlingen och andra aktörer på den danska arbetsmarknaden och det här är ett sätt att utbyta erfarenheter och verka för Öresundsregionen som en arbetsmarknad, säger Sofie Carlsson, biträdande marknadschef Arbetsförmedlingen Skåne Bleking

Arbetsförmedlingen i Skåne, har sedan länge arbetat med den danska arbetsmarknaden på olika sätt , till exempel:

• Informationsträffar under hela hösten om danska lärlingsutbildningar och ”Att arbeta i Danmark” onsdagar kl 14-15 på Öresunddirekt vid Stortorget i Malmö.
  • Coachning mot jobb*. Cirka en gång per månad åker en arbetsförmedlare i Malmö till Köpenhamn med arbetslösa ungdomar och letar jobb inom framför allt butiker, caféer och andra servicenäringar. Turen går via Kastrup och olika köpcentrum och slutar på Ströget.
  • På      Informationscentret Øresunddirekt i Malmö bistår Arbetsförmedlingen,      Försäkringskassan, Länsstyrelsen och Skatteverket med personal som på plats      ger myndighetsinformation ur ett Öresundsperspektiv. Øresunddirekt är en informationstjänst      som förmedlar offentlig information från myndigheter till medborgare och      näringsliv i Öresundsregionen.
  • Arbetsförmedlare med specialkunskaper om danska arbetsmarknaden      deltar också regelbundet på informations- och rekryteringsmässor som      Arbetsförmedlingen i Skåne anordnar.

*Coachningen mot Danmark sker inom Interregprojektet Job og Uddanelse där Arbetsförmedlingen är en av flera parter*. Alla som är arbetslösa och inskrivna på Arbetsförmedlingen i Skåne eller Blekinge samt är EU/EES-medborgare (eller Schweizare) har möjlighet att anmäla sitt intresse. Att man är beredd att pendla är förstås en förutsättning.

Flest deltagare kommer från området Malmö/Lund/Trelleborg, men även från Osby, Kristianstad och Helsingborg.

Tips för att söka arbete i Danmark:

• Besök gärna Öresund Direkt på Stortorget 3 i Malmö eller hemsidan www.oresunddirekt.com
  • Arbetsgivare inom service annonserar ofta direkt efter personal på arbetsplatsen. Man kan också gå runt och fråga om det finns jobb.
  • Ta med flera exemplar av din cv, gärna med foto.
  • Bestäm några arbetsgivare i förväg som du ska besöka.
  • Avsätt minst en dag på att söka jobb i Köpenhamn och gärna Kastrup.
  • Träna på att presentera dig kortfattat och berätta varför just du ska ha jobbet

Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, 010-486 9720